Halaman

16 September 2011

Pertandingan Gamelan Peringkat Kebangsaan di Terengganu

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan negeri dengan kerjasama Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) akan menganjurkan program Pertandingan Gamelan Peringkat Kebangsaan 2011 selama dua hari pada 29 hingga 30 Oktober 2011 bertempat di Taman Shah Bandar, Kuala Terengganu.

Pertandingan ini terbuka kepada semua kumpulan gamelan Melayu di negara ini. Objektif utama program Pertandingan Gamelan ini ialah sebagai satu wadah untuk memartabatkan seni gamelan Melayu ke peringkat yang lebih tinggi di samping untuk mewujudkan peluang kepada pencipta, penggubah muzik serta pencinta gamelan Melayu untuk menonjolkan hasil-hasil ciptaan lagu-lagu tradisi mereka untuk disebarkan kepada umum.

Sebanyak dua kategori gamelan dipertandingkan, iaitu ketegori pertama ialah kategori Gamelan Melayu Tradisional dan kategori kedua ialah Gamelan Melayu Kontemporari / Kreatif.

Dalam kategori Gamelan Melayu Tradisional, kumpulan dikehendaki menyampaikan dua buah lagu, iaitu satu lagu gamelan Melayu instrumental dan satu lagu gamelan Melayu secara vokal.

Dalam kategori gamelan Melayu Kontemporari, kumpulan dikehendaki menyampaikan dua buah lagu, iaitu satu lagu gamelan Melayu sama ada instrumental ataupun vokal dan satu lagu gamelan Melayu Kontemporari atau Kreatif ciptaan sendiri.

Hadiah bagi pertandingan ini ialah masing-masing sebanyak RM 10 000.00 ribu bagi juara kategori gamelan Melayu Tradisional dan juara bagi kategori gamelan Melayu Kontemporari, RM 5 000.00 bagi anugerah khas juri dan RM 1 000.00 bagi anugerah pemuzik terbaik di samping RM 3 000.00 bagi hadiah saguhati kepada kumpulan yang bertanding di pusingan akhir nanti.

Jumlah keseluruhan hadiah pertandingan ialah sebanyak RM 66 000.00. Kumpulan yang berminat untuk menyertai dan inginkan keterangan lanjut mengenai pertandingan ini bolehlah menghubungi

Urus Setia Pertandingan Gamelan - 09 6221444
sambungan 2122
Sulong bin Ismail - 012 9457739
Mohd. Noor bin Ismail -013 9820391

atau boleh juga melayari laman web di alamat museum.terengganu.gov.my.