Halaman

11 September 2011

KEHADIRAN RAMAI BUKTI AHMAD SAID POPULAR DI SISI RAKYAT

Oleh: Ruslan Abdul Rahman



Kehadiran begitu ramai pengunjung ke rumah terbuka yang diadakan oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said di kediamannya di Kijal Kemaman dan sebelumnya di kediaman rasmi di Kuala Terengganu jelas menampakkan betapa ‘popularnya’ Dato’ Seri Ahmad d sisi rakyat.

Mungkin pendekatan Dato’ Seri Ahmad yang bersahaja dengan rakyat dan tidak terlalu ‘protokol’ menyebabkan rakyat begitu senang berdepan dengan beliau dan sebenarnya itulah yang pernah disarankan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd.Najib Tun Abdul Razak.

Perdana Menteri yang memperkenalkan konsep “Juara Rakyat’ pernah meminta supaya pemimpin sentiasa turun padang menemui rakyat tanpa terlalu protokol, sebaliknya menghayati dan merasai denyut nadi kehidupan rakyat.

Dato’ Seri Ahmad sebaik sahaja dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu ke 13, meletakkan dasar rakyat adalah keutamaan, lalu memperkenalkan pendekatan dan konsep ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”, MPPNT.

Itulah menunjukkan apa yang ada dalam diri beliau kerana beliau seorang yang berasal dari keluarga sebuah kampong iaitu Teluk Kalong, Kijal Kemaman dan amat memahami sanubari dan denyut nadi rakyat .

Melalui konsep 5M, beliau meminta supaya pegawai kerajaan menghayati, menjiwai dan menghalusi , selain melaksana dan memantau setiap projek pembangunan untuk memastikan rakyat dapat menikmat sebenar-benarnya pembangunan yang dijalankan.

Oleh kerana Dato’ Seri Ahmad begitu prihatin dan cakna rakyat, maka balasannya ialah rakyat juga amat prihatin dan cakna kepada kerajaan dan kepemimpinannya yang terbukti melalui kehadiran yang begitu rakyat ke majlis-majlis yang dianjurkan.

Angka melebihi 10,000 orang yang hadir ke rumah terbuka Dato’ Seri Ahmad di Kijal semalam dan pada hari raya pertama melebihi 30,000 orang di kediaman rasminya adalah suatu angka yang amat besar, apatah lagi ia berlangsung secara ‘bersahaja’ tanpa jemputan dibuat.

Rakyat berasa terbuka hati di hari mulia untuk menemui seorang pemimpin yang berjiwa mulia yang sentiasa memikirkan kebajikan dan kesenangan untuk rakyat.

Semoga pendekatan merakyat yang ditunjukkan oleh Dato’ Seri Ahmad dan isteri To’Puan Seri Norliza Mahmud juga dicontohi oleh para pimpinan kerajaan yang lain.