Halaman

11 November 2011

Ibu bapa prihatin mengenai pendidikan anak-anak

Oleh: Suriati Ali

Masyarakat terutama ibu bapa di negeri ini di minta mengutamakan pelajaran anak masing-masing dengan mengambil peluang segala kemudahan pembelajaran yang disediakan pihak kerajaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit yang juga Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Haji Khazan Che Mat, berkata kerajaan sememangnya prihatin berikutan menyediakan pelbagai kemudahan pendidikan semata-mata mahu melihat anak jati Terengganu berjaya dan memiliki masa depan yang cerah.


“Melalui pendidikan saja, setiap insan dapat mengubah keadaan ekonomi keluarga, keluar daripada dibelenggu kemiskinan dan seterusnya mampu mengecapi kehidupan lebih selesa,” katanya ketika berucap sempena Hari Konvokesyen Tabika Kemas Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit, di Dewan Serbaguna Kampung Maras, Setiu, semalam (10 November).

Seramai 130 kanak-kanak berusia enam tahun dari 20 Tabika Kemas di kawasan DUN itu menerima sijil masing-masing bersama sumbangan pakaian sekolah.

Program itu turut dimeriahkan dengan persembahan pentas, termasuk senamrobik, nyayian lagu kanak-kanak dan teater.

YB Haji Khazan turut memberitahu, sistem pelajaran yang diterapkan kini cukup berbeza jika di banding mereka yang menerima ilmu ketika awal 50-an dulu.

“Pada waktu itu, mereka yang berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sudah layak ditawarkan jawatan disegani masayarakat, termasuk sebagai guru, pegawai kanan kerajaan dan sebagainya.

“Kini tidak lagi, kerana untuk memegang jawatan seumpama itu perlu memiliki sekurang-kurangnya ijazah ,” katanya