Halaman

09 November 2011

Kerajaan sedia pinjaman mudah kepada usahawan


Menteri Besar menyaksikan majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara YPU dan Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia Berhad (SME Bank) di Wisma Darul Iman. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Oleh; Esah Abdullah


Kerajaan negeri melalui Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) telah menyusun pelbagai program dan projek keusahawanan termasuk Program Flagship Keusahawanan (PFK) melalui satu pembiayaan yang besar.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, peruntukan RM1 juta setahun bermula 2009 yang disalurkan kepada YPU untuk diberi pinjaman mudah kepada usahawan terpilih bagi menjalankan perniagaan kedai T’Shoppe.

“Sehingga hari ini 19 T’Shoppe, enam T’Kafe dan sebuah butik T’Kraf telah berjaya menjalankan operasi di negeri,” katanya dalam sidang media selepas majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara YPU dan Bank Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia Berhad (SME Bank) di Wisma Darul Iman hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar bandar, Usahawan dan Koperasi Negeri, Dato’ Haji Mohamad Awang Tera; Setiausaha Kerajaan Dato’ Haji Mazlan Ngah; Setiausaha Bahagian Pengupayaan Ekonomi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Encik Zazali Sallehudin dan Pengarah Urusan SME Bank, Datuk Mohd Radzif Mohd Yunus.

Sehubungan itu katanya, terdapat tujuh permohonan baru bagi T’Shoppe dan masing-masing dua T’Kafe dan T’Kraf baru saja mendapat kelulusan.

Katanya,kerajaan negeri mengucap setinggi penghargaan kepada KKLW yang memperuntukkan RM4.5 juta bagi membolehkan Skim Pembiayaan Ekonomi Desa (SPED) membiayai PFK keusahawanan di negeri ini berjalan lancar.

Menurutnya, pelan halatuju pembangunan negeri 2009-2013 memberi penekanan kepada sector yang boleh menjana pertumbuhan ekonomi di samping membasmi kemiskinan di negeri ini.

“Ia memberi tumpuan khusus kepada sector pendidikan dan peambangunan sumber manusia, pertanian dan industri asas tani, pelancongan, perdagangan, perkhidmatan dan ICT,” katanya.

Katanya, T’Shoppe, T’Kafe,T’Kraf dan T’Lodge termasuk dalam sektor perdagangan, perkhidmatan dan pelancongan.