Halaman

15 March 2012

FRI Tanjung Demong berjaya menghasilkan pembenihan ikan Kerapu Hibrid



Oleh: Mohaammad Ishak



Industri akuakultur marin negara mencatat sejarah apabila Pusat Penyelidikan Benih Ikan Laut Tanjung Demong,Besut, berjaya menghasilkan sepsis ikan Kerapu Hibrid yang berkualiti melalui pemindahan pembenihan.

Malah ,sepsis ikan berkenaan yang terulung dihasilkan di negara ini kini mendapat permintaan tinggi daripada penduduk Negara Asia Timur termasuk Hong Kong, Jepun dan Cina yang menjadi pelanggan tertinggi.

Ini diakui Ketua Pengarah Perikanan Malaysia,Datuk Ahmad Sabki Mahmood yang menyifatkan usaha pusat berkenaan mengeluarkan pelbagai sepsis ikan secara pemindahan teknologi amat dikagumi dunia.

Katanya, pembenihan ikan kerapu hibrid melalui kaedah in citro, di mana mani kerapu kertang dan telur kerapu harimau disenyawakan di luar badan dengan rangsangan horman.

Menurutnya, kaedah itu berlaku apabila telur aantara 16 hingga 18 jam selepas disenyawakan dan mengeluarkan kira-kira 300,000 hingga 500,000 biji telur diperolehi bagi setiap kilogram induk betina.

“Ketika ini negara mengimport ikan laut hidup ke Negara Asia Timur dengan nilai US$500 juta setahun,” katanyua selepas merasmikan promosi ikan Kerapu Hibrid di Pusat Teknologi
Pembenihan Akuakultur Marin, Tanjung Demong, Besut,hari ini.

Ahmad berkata, pemindahan teknologi itu membolehkan penyternak ikan dalam sangkar yang menjalankan projek berkenaan memperolehi pendapatan lumayan apabila seekor ikan sepsis berkenaan bernilai RM80 hingga RM110 sekilogram.

Beliau berkata, usaha lebih agresif untuk membangunkan industri akuakultur ikan marin wajar disegarakan bagi meningkatkan hasil pengeluarannya daripada 35,000 tam metrik ketika ini kepada 61,100 tan metrik menjelang 2015.