Halaman

06 November 2012

Kolej Ketengah sedia program latihan diploma guru pra sekolah seluruh negara

Oleh; Esah Abdullah



Kolej Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) menjadi perintis dalam pengendalian program latihan diploma bagi guru pra sekolah di seluruh negara.


Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato’ Seri Mohd Shafie Apdal (gambar) berkata, seramai 100 guru pra sekolah akan terlibat bagi setiap sesi yang akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

“Ini merupakan projek perintis di kolej berkenaan dalam usaha melahirkan guru-guru terlatih serta memiliki diploma,” katanya di majlis Menandatangani Kerjasama Persefahaman (MOU) antara Ketengah, MARA dan Kemas di Bandar Al Muktafi Billah Shah Dungun semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah MARA, Dato’ Ibrahim Ahmad; Ketua Pengarah Kemas, Tuan Hassan Mohd Amin dan Pengurus Besar Ketengah, Haji Wan Mat Amin Wan Daud.

Menurutnya, sehingga kini terdapat 3,621 guru-guru Tabika Kemas telah mengikuti kursus Diploma Perguruan Malaysia (DPM) dan seramai 2,148 telah menamatkan pengajian sementara 1,473 masih dalam pengajian.

Katanya, kerjasama Ketengah dan Kemas mampu meningkat pembangunan kemahiran dan pendidikan kepada semua lapisan peringkat umur memandangkan Kemas mempunyai program Pra Sekolah (Tabika dan Taska), literasi komputer, literasi fungsian, pendidikan kesejahteraan keluarga dan pusat sumber.

“Kemas menyediakan pelbagai latihan dan pendidikan melibatkan kemahiran jahitan, masakan,  dandanan, kraftangan dan kemahiran komputer,” katanya.

Sehubungan itu, terdapat 97 buah kelas Tabika di seluruh Wilayah Ketengah dengan bilangan murid 665 orang dan tenaga pengajar 56 orang.

Selain itu di bawah program kesejahteraan keluarga terdapat 148 peserta dengan lima tenaga pengajar, kelas jahitan 17 peserta seorang tenaga pengajar dan program bina insan 30 peserta dan dua tenaga pengajar.