Halaman

05 November 2012

Kerajaan sasar 50,000 rumah siap menjelang akhir tahun

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan berjaya menyiapkan 41,555 buah rumah sehingga ini di bawah Program Bantuan Rumah (PBR) di seluruh negara.


Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW), Dato’ Seri Mohd Shafie Apdal berkata, daripada jumlah itu 13,741 merupakan pembinaan baru manakala 27,814 adalah membaik pulih.

 “InsyaAllah sasaran kerajaan membina 50,000 buah di bawah PBR berjaya dicapai menjelang bulan Disember nanti,” katanya di majlis Penyerahan Kunci Rumah PBR dan Sijil Penghargaan Program Latihan Kemahiran dan Kerjaya (PLKK) 2012 di Bandar Al-Muktafi Billah Shah Dungun hari ini.

Hadir sama, Ketua Setiausaha KKLBW, Dato’ Ibrahim Mohamad; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Haji Mohamad Awang Tera; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Besi, Dato’ Haji Din Adam ; Adun Air Putih YB Haji Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar dan Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Haji Wan Mat Amin Wan Daud.

Katanya, kerajaan berharap bantuan yang diberikan dapat membantu rakyat menjalani kehidupan yang lebih selesa dan dimanfaat sepenuhnya oleh ahli masyarakat selain menjadi manifestasi kepada komitmen kerajaan membantu rakyat yang memerlukan.



Katanya, kementerian turut merangka program membantu anggota isi rumah dari keluarga miskin dan miskin tegar untuk mendapatkan kemahiran dan seterusnya peluang pekerjaan yang bersesuaian melalui kursus kemahiran dalam pelbagai bidang.

“Ini penting sebagai satu cara untuk menambah pendapatan mereka bagi memperbaiki taraf hidup masing-masing iaitu apabila anak-anak mereka memperolehi pekerjaan yang baik dan mampu memberikan keselesaan,” katanya.

Beliau seterusnya mengucapkan syabas kepada pihak Ketengah yang menjayakan PLKK untuk membantu penduduk meningkatkan kemahiran dan kebolehan dalam usaha mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian.

“Saya harap kursus kursus-kursus yang dijalani dapat membantu mereka memperbaiki nasib keluarga dan sebolehnya keluar dari kelompok golongan miskin atau miskin tegar dan insyaAllah program ini akan berjalan terus bagi memberi peluang kepada lebih ramai anak muda memiliki kemahiran yang bersesuaian,” katanya.

Dalam pada itu seramai 30 daripada 70 penerima bantuan baiki rumah menerima kunci rumah masing-masing serta 195 pelatih berjaya menamatkan pelbagai kursus jaya diri di bawah Ketengah melalui usahasama enam syarikat pengendali kursus.