Halaman

13 January 2013

Buku “Kenali Loghat Terengganu” dilancar

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Buku kosa kata ‘Kenali Loghat Terengganu’ yang mengandungi himpunan longhat Terengganu dan produk yang diharapkan mampu membantu promosi Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013, dilancarkan di Hotel Permai Inn, Kuala Terengganu, malam tadi.

Datuk Abdul Rahin bersama penulis buku Kenali Loghat Terengganu merasmikan buku berkenaan di hotel Permai
Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, yang menyempurnakan majlis tersebut berharap buku tersebut boleh dijadikan ‘ole-ole’ kepada pelancong yang datang ke negeri ini.

“Sebelum ini kita telah melakukan beberapa langkah untuk mengantarabangsakan loghat Terengganu. Duta TMT 2013, Zizan Raja Lawak juga banyak membantu kita untuk tujuan tersebut,” katanya.

Buku berkenaan ditulis Presiden Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita), Tuan Sharif Tuan Putera dan diterbitkan dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka.

Anak kelahiran Kampung Petai Bubus itu telah menghasilkan 117 cerpen, 120 buah puisi, 24 karya perseorangan dan bersama penulisan biografi dan antologi cerpen.

Datuk Abdul Rahin berkata, pihaknya berharap buku berkenaan dapat membantu masyarakat luar mengenali lebih dekat budaya berbahasa negeri ini yang terkenal dengan slogannya ‘Negeri Cantik Mudaya Menarik”.

“Rakyat Terengganu dikurniakan daya kreativiti yang tinggi apabila mencipta kraf songket dan batik berkualiti, seni anyaman daripada panda, buluh dan mengkuang, keunikan makanan tradisional dan lekuk-lekuk barangan tembaga.

“Pada masa yang sama, masyarakat Terengganu memilki sejumlah kosa kata atau loghat yang tidak dituturkan masyarakat luar,” katanya.