Halaman

18 January 2013

TNB sasar kutipan bayaran bil 4.5 peratus

Oleh; Esah Abdullah

Tenaga Nasional Berhad (TNB) Terengganu mensasarkan kutipan pembayaran bil elektrik dapat ditingkatkan kepada 4.5 peratus pada tahun ini.

Pengurus Besar TNB negeri, Encik Md Yuslan Md Yusof berkata kutipan itu meningkat 0.5 peratus berbanding pada tahun 2010 iaitu 4 peratus.

 “Peningkatan kutipan pembayaran itu berdasarkan pertambahan penggunaan bekalan oleh pengguna termasuk dalam penggunaan barangan elekrik dan kemudahan lain.

``Pada masa ini pengguna elektrik di seluruh negeri adalah 312,000 akaun atau 99 peratus telah menikmati kemudahan tersebut dengan penggunaan kapasiti bekalan sebanyak 425 megawatt,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Program TNB Bersama Pelanggan TNB 2013 Peringkat Negeri di Pusat Khidmat Pelanggan (PKP) TNB Kuala Terengganu.

Pelancaran telah dilakukan oleh Ketua Bahagian Perolehan Pembelian dan Perkongsian TNB, Ir Nor Azli Shari yang diadakan serentak di seluruh semenanjung mebabitkan 120 PKP..

Katanya negeri ini mempunyai sembilan PKP terlibat yang menawarkan pelbagai promosi istiemwa kepada pelanggan yang mengungjungi PKP di seluruh negeri.

Beliau menambah, pengguna juga boleh membuat semakan bil di samping mendapatkan info terkini mengenai kemudahan serta perkhidmatan yang ditawarkan oleh TNB.

Difahamkan sebanyak RM71 juta telah dibayar kepada 7.4 pelanggan TNB di seluruh semenangjung bagi tujuan itu.

Program yang pertama kali diperkenalkan oleh TNB itu adalah untuk mendekatkan lagi TNB dengan pelanggan di samping memberi peluang kepada pengguna mendapatkan maklumat perkhidmatan TNB.