Halaman

16 January 2013

Kalendar aktiviti pelancongan Terengganu dilancar esok

Datuk Abdul Rahin.
Oleh: Aida Abd Rahman

Kalendar Aktiviti Pelancongan 2013 sempena Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 bakal dilancarkan di Hotel Tanjong Vista, Kuala Terengganu, jam 4 petang esok ( 17 Januari).

Pelancaran kalendar itu akan disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said.

Ketua Sekretariat TMT 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani, berkata majlis itu nanti akan diserikan dengan persembahan Tarian TMT 2013 oleh kumpulan Suktra dan diikuti ucapan pelancaran oleh Datuk Abdul Rahin.

 “Sejurus ucapan, Datuk Abdul Rahin kemudiannya akan menyempurnakan gambit pelancaran Kalendar Aktiviti Pelancongan 2013 sebagai simbolik kepada menguar-uarkan acara teras yang mewarnai sambutan TMT kali ini.

 “Acara itu juga merupakan kesinambungan kepada pelancaran TMT 2013 yang mengetengahkan secara terperinci kepada orang ramai terutama pelawat dalam dan luar Terengganu mengenai 34 acara teras yang disediakan untuk pilihan mereka,” katanya.

Encik Ahmad Fathil berkata, kalendar itu bukan sahaja membantu pelancong domestik dan antarabangsa membuat perancangan dan percutian masing-masing, malah juga mempromosikan aktiviti pelancongan yang sukar ditemui di tempat lain.

 Antara acara teras dalam kalendar TMT termasuk Karnival Tahun Baru Cina, Festival Permainan Tradisional,Le Tour De Langkawi, International Terengganu Starhill 4X4 Challenge, Kenyir Lake International Triathlon, Boat On The Road, Terengganu World Invitational Jetrace Chellenge dan Kapas-Marang International Swimathon 2013.

 Lain-lain acara, Pelancaran Karnival Candat Sotong Harian Metro 2013, Karnival GP Joran 2013, Colours of Terengganu, Festival Gamelan Sedunia, Pesta Pantai Terengganu, Piala Sultan Mizan, International Perhentian Island Challenge, Kenyir Cup, Terengganu Eco & Marine Tourism Conference, Terengganu Quiksilver Best Event Surfing Contest 2013, Kejohanan kapal Layar Piala Monsun 2013 dan Festival Songket Terengganu.