Halaman

15 January 2013

ILP Kuala Terengganu sasar 95 peratus pelatih dapat pekerjaan

Oleh: Noraini Jusoh

Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kuala Terengganu tahun ini menyasarkan 95 peratus daripada pelatihnya mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan latihan.

Pengarahnya, Abdul Halim Abd Rahman berkata, tahun lalu 92 peratus pelatih pusat kemahiran terbabit berjaya mendapat pekerjaan dan jumlah tersebut dijangka bertambah tahun ini.

"Kita meletakkan sasaran 90 peratus pelatih mesti laku di pasaran kerja dan kebiasaannya ia melebihi sasaran kerana ramai graduan ILP mendapat perhatian dan menjadi pilihan sektor perindustrian kerana kualiti dan kemahiran yang mereka miliki," ujarnya.


Beliau berkata demikian kepada sidang media selepas selesai majlis perasmian penutup minggu suaikenal pelatih baru sesi Januari 2013 di Dewan Kuliah Utama, ILP Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Perasmian penutup majlis tersebut telah disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tepoh, Haji Muhammad Ramli Nuh.

Menurut Abdul Halim, seramai 210 pelatih baru telah mendaftar bagi sesi pengajian Januari 2013 di pusat kemahiran yang menawarkan 10 program di peringkat sijil dan satu program di peringkat diploma itu.

Tambah beliau, bermula Julai ini ILP Kuala Terengganu bakal menawarkan program baru iaitu Diploma Kemahiran Elektrik bagi memudahkan laluan kerjaya pelatihnya.

"Dengan adanya program ini, diharap dapat memudahkan pelatih yang telah tamat pengajian di peringkat sijil menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi,” katanya.

Katanya, ILP Kuala Terengganu juga menjalin kerjasama dengan Majlis Amanah Rakyat (MARA) bagi membantu bekas pelatih yang berminat menceburi bidang keusahawanan mendapat bimbingan dan tunjuk ajar.