Halaman

25 November 2013

Azmi Nazir 'Pengerak' UMNO Setiu.

Mohd Azmi...S/u UMNO Setiu.
Oleh: Aminudin Ismail.

KESUNGGUHAN dan keikhlasanya terbabit dalam politik UMNO bermula sejak menjadi ahli pertubuhan itu pada 1989 lagi tetapi beliau mula aktif di peringkat Bahagian selepas 1999 di mana ketika itu Barisan Nasional (BN) tewas dalam pilihanraya umum di Terengganu juga di kawasanya di Setiu kerana beliau mahu mengembalikan keyakinan orang ramai terhadap UMNO.

Bagi Mohd Azmi Nazir, Setiausaha UMNO Bahagian Setiu yang baru dilantik baru-baru ini menganggap kesungguhan beliau aktif dalam UMNO ketika itu dengan memegang jawatan Ahli Jawatankuasa (AJK) Bahagian pada tahun 2000 ternyata tidak sia-sia kerana empat tahun selepas itu BN kembali mentadbir daerah Setiu.

Azmi bersama Dato' Sabri.
"Apa yang lebih penting bagi saya ialah perjuangan supaya orang Melayu sentiasa menerima UMNO. Saya mula aktif dalam UMNO Bahagian Setiu ini ketika UMNO kalah iaitu pada pilihanraya 1999, saya perlu ke depan dan memberi keyakinan kepada orang ramai supaya kembali kepada UMNO ketika itu

"Selepas itu, pada tahun 2000 saya menang jawatan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Setiu, sejak itu saya semakin aktif dan bekerja lebih keras untuk mempastikan UMNO kembali mentadbir daerah Setiu dan Alhamdulillah, pada pilihanraya 2004, Setiu dan Terengganu kembali kepada BN," katanya yang juga Setiausaha Penaja UMNO Cawangan Desa Jaya, Sungai Tong itu.

Azmi yang berlulusan Ijazah dalam bidang sejarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia itu, kini boleh dianggap sebagai antara tenaga pengerak utama UMNO Setiu selepas wakil rakyat dan beliau mengharapkan orang Melayu terus bersatu dan berada di landasan yang baik.

"Saya tiada cita-cita besar dalam UMNO, cuma harap dengan kapasiti saya yang ada pendidikan sedikit, saya boleh memberi pandangan dan buah fikiran kepada masyarakat. Harapan besar saya ialah supaya orang-orang Melayu ini terus bersatu, maju dan tidak ketinggalan serta mampu bersaing dengan bangsa-bangsa maju lain," katanya.

Biodata:

Nama: Mohd Azmi Nazir.
Asal  : Kampung Tasik Tok Lebai, Jabi.
Pendidikan: SK Tempinis, Jabi, SMA Itifakiah, Besut. SMK Kamil Pasir Putih, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Diploma Pendidikan UKM.
Kerjaya: Guru SMK Sungai Tong, (1988-1998), SMK Renek (1996-2003), SMK Saujana (2003-2005), SMK Guntung (2005-2006) dan Tahun 2006 bertugas di PPD Setiu kini memegang jawatan sebagai Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) Setiu.