Halaman

27 November 2013

RM200 ribu untuk 27 NGO Terengganu

Oleh: Noraini Jusoh

Yayasan Pembangunan Iktisad Islam Malaysia (YPIIM) menyumbangkan RM200 ribu kepada 27 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang memperjuang kebajikan masyarakat Islam terutama saudara baru dan golongan kurang bernasib baik di negeri ini.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Haji Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid berkata, kerajaan negeri diamanahkan untuk mengenalpasti NGO yang bergiat aktif bagi melayakkan persatuan berkenaan menerima peruntukan yang kebiasaannya disalurkan YPIIM menjelang sambutan Aidilfitri setiap tahun .

"Walaupun tahun ini majlis penyampaian sumbangan agak lewat tetapi ia tetap diadakan dan setiap NGO yang memenuhi syarat menerima sumbangan antara RM5 ribu sehingga RM20 ribu bergantung kepada keperluan persatuan masing-masing.

"Sebahagian yang layak termasuk Persatuan Darul Fitrah Malaysia Cawangan Terengganu, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Rumah Anak Yatim Darul Falah serta PERKIM Bahagian Negeri Terengganu,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap mewakili Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said di Majlis Perjumpaan dan Penyampaian Sumbangan Yayasan Pembangunan Iktisad Islam Malaysia (YPIIM) di Dewan Teater Wisma Darul Iman, hari ini.

Katanya, sumbangan yang diterima oleh setiap persatuan diharap dapat digunakan sebaik mungkin untuk tujuan yang boleh menguntungkan ahli-ahlinya.

"Saya berharap sumbangan ini dapat digunakan untuk membantu mereka yang memerlukan dan pemantauan teliti dalam usaha mengenalpasti golongan sasaran yang benar-benar layak dibantu perlu dilakukan sebaik mungkin oleh setiap ketua persatuan.

"Malah, ia juga boleh digunakan untuk mengembangkan persatuan supaya menjadi persatuan yang lebih disegani,” ujarnya.