Halaman

29 November 2013

Masjid Kubang Ikan Jadi Tumpuan.

Masjid baru Kampung Kubang Ikan.
Teks dan gambar Aminudin Ismail.

PEMBUKAAN masjid baru Kampung Kubang Ikan, Chendering, Kuala Terengganu oleh kerajaan negeri pada awal tahun 2013 bagi mengantikan masjid lama yang tidak dapat menampung jumlah jemaah yang ramai dan untuk mengatasi masalah tempat letak kenderaan ternyata memberi banyak manfaat kerana masjid baru itu kini semakin menjadi tumpuan ramai.

Di bina di atas tanah seluas kira-kira dua ekar, masjid baru Kampung Kubang Ikan yang boleh memuatkan antara 1200 dan 1500 jemaah itu cukup selesa malah reka bentuknya menarik perhatian orang ramai yang melihatnya malah ada memanggilnya sebagai ‘masjid kaca’ kerana kesemua pintunya mengunakan kaca.

Cantik..bahagian dalaman masjid.
Selain itu, terdapat juga ukiran kayu yang indah pada bahagian atas dinding manakala pagarnya pula yang diperbuat daripada batu kelihatan begitu kemas dan menarik.

Masjid itu juga mempunyai bilik tandas yang bersih dan dihiasi dengan cermin muka serta ianya sentiasa dijaga rapi oleh petugas yang membersihkan keseluruhan kawasan masjid.

Tempat mengambil air wuduk juga unik kerana ia di buat berpetak-petak dan tidak menganggu orang lain ketika mengambil wuduk.

Iman I, masjid itu, Alias Ngah, berkata pelbagai aktiviti keagamaan diadakan di masjid baru itu termasuklah ceramah agama, sambutan maulud nabi, halaqah, tadarus Al_Quran dan juga dijadikan tempat akad nikah.

Haji Alias..iman I.
“Pada malam sabtu diadakan ceramah agama oleh Ustaz Alias Ngah yang mengajar Ulum Quran, Malam Ahad, Ustaz Mat Yasin Ismail, Usuluddin, Malam Isnin pula Ustaz Mohd Shukri Ali yang mengajar Fiqah, Ustaz Wan Abdul Razak juga mengajar Fiqah pada malam Selasa.

“Pada malam Rabu, Ustaz Tawang Muda mengajar Fiqah, Malam Khamis, Ustaz Embong Muda mengajar Tassauf manakala malam jumaat diadakan bacaan Yasin dan Tahlil,” katanya.

Alias berkata, masjid itu juga menyediakan cenderahati kepada pasangan yang mahu menjalankan majlis akad nikah di masjid itu iaitu sekeping gambar akad nikah beserta bingkai gambar.

Menurutnya, masjid itu juga menjemput imam dari Arab Saudi untuk menjadi iman solat terawih sepanjang bulan Ramadan.

“Saya mengharapkan orang ramai mengunjungi masjid ini untuk menunaikan solat serta mendapat ilmu agama melalui ceramah agama yang diadakan hampir setiap malam selain menikmati keindahan dan keselesaanya,” katanya.

Menurutnya, Imam II masjid ialah Ismail Yusof dan Imam III ialah Al Muzmi Ahmad manakala bilal pula ialah, Mustaffa Muhammad, Yusof Dagang dan Che Ku Ahmad Che Ku Jaafar.

Ringkas..mimbar khutbah yang cantik dan ringkas.

Hias..tempat wuduk di luar masjid.
Unik..tempat wuduk yang unik.
Bersih..keadaan di bilik tandas.
Mudah..petunjuk laluan disediakan.

Bendahari...Che Nik Ngah.
Kemas..pagar juga indah

Ukir..Tabir diperbuat dari ukiran kayu.

Luas..kawasan parkir yang selesa.