Halaman

27 November 2013

Lembah Kaprima akan diperkasa-Nawi

Banyak..sebahagian kambing yang diternak di Hulu Seladang.
Teks dan gambar Aminudin Ismail. 

BANDAR PERMAISURI: Kerajaan akan memperkasakan kembali Lembah Kaprima di negeri ini dengan menjadikan kawasan ternakan Kambing Lembah Kaprima Hulu Seladang, dekat sini sebagai mentor kepada projek Lembah Kaprima lain yang dianggap gagal oleh sesetengah pihak sebelum ini.

Suap...Nawi sedang menyusu anak kambing.
Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi , Mohd Nawi Mohammad berkata, beliau yakin dengan keupayaan pengendali Projek Lembah Kaprima Hulu Seladang itu menternak kambing sehingga berjaya dan mendapat pulangan yang baik.

"Kerajaan membelanjakan lebih RM20 juta untuk membiayai projek Lembah Kaprima ini, jika kita biarkan begitu ia akan menjadi satu kerugian kepada rakyat.

"Oleh itu, kerajaan akan memperkasakan semula tujuh lagi Projek Kaprima yang lain secara berperingkat termasuklah tiga projek yang belum lengkap dengan menjadi Projek Lembah Kaprima Hulu Seladang ini sebagai mentor," katanya ketika melawat Projek Ternakan Kambing Lembah Kaprima Hulu Seladang, di sini, semalam.

Menurutnya,disebabkan belanja yang besar sudah dikeluarkan, kerajaan negeri memutuskan untuk memperkasakan semula semua Projek Lembah Kaprima itu.

"Kita masih ada peluang untuk menjadikan Lembah Kaprima ini sebagai satu lembah yang berjaya negeri Terengganu. Kerana itulah kita sudah membuat keputusan untuk memperkasakan Projek Lembah Kaprima ini dan kita akan fokus di sini dan jika ada masalah kita akan bantu,

Nawi (kanan) bersama Dr.Marzuki.
"Saya bagi pihak kerajaan negeri, berharap sangatlah supaya Lembah Kaprima ini berjaya, dan pada masa yang sama saya boleh beritahu dewan negeri bahawa projek ini berjaya dan mendapat manfaat kepada peserta PPRT.

"Pada hari ini (semalam), mereka yang menyertai program ini menerima dividen masing-masing sebanyak antara RM300 dan RM500 tiapa seorang. Terima kasih saya ucapkan Hj.Nordin (Nordin Sulong, pemilik Tenox Resources Sdn Bhd) yang mengusahakan projek ternakan kambing ini," katanya.

Dalam pada itu, beliau menyambut baik cadangan supaya menjadikan kawasan Projek Lembah Kaprima ini sebagai satu tempat pelancongan dan usaha itu perlu diteruskan untuk kebaikan bersama.

"Selain dapat memberikan hasil penjualan kambing, pada masa yang sama kita boleh mempopularkan kawasan Lembah Kaprima ini kepada pelancong.Terima kasih juga saya ucapkan kepada Jabatan Veterinar.

"Dengan ini kita boleh bercakap di mana-mana bahawa Lembah Kaprima ini berjaya dan tidak rugi kepada rakyat" katanya. Hadir sama ialah Pengarah Jabatan Veterinar Terengganu, Dr. Marzuki Zakaria.
Tertarik..Nawi dan Dr.Marzuki melihat baka kambing.

Temubual..di'interview RTM.
Jamu...tetamu dijamu dengan kambing bakar.
Luas..sebahagian padang ragut.

Kenangan...bergambar kenangan berlatarbelakang padang ragut.