Halaman

08 May 2011

350,000 pelawat dijangka berkunjung ke Tasik Kenyir

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Kira-kira 350,000 pelawat dan pelancong, termasuk dari luar negara dijangka melawat Tasik Kenyir sepanjang tahun ini berbanding 200,000 orang pada tahun lalu.

Anggaran tersebut dibuat berdasarkan pertambahan pengunjung ke tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara itu yang menyaksikan pertambahan 40,000 orang tahun lalu berbanding tahun 2009.

Mengikut perangkaan, sepanjang tahun 2009 seramai 160,000 orang berkunung ke Tasik Kenyir di mana sebahagian besarnya bertujuan memancing pelbagai jenis ikan yang terdapat dalam tasik itu.

Bagaimanapun, pada tahun lalu pengunjung ke tasik Kenyir bukan saja boleh memancing, tetapi mereka juga berpeluang mengadakan aktiviti lain seperti melihat pelbagai jenis herba yang terdapat di Pulau Herba.

Pada tahun ini pula mereka boleh ke pergi Taman Burung yang diwujudkan di Tasik Kenyir sebagai salah satu usaha kerajaan mewujudkan lebih banyak aktiviti untuk pelawat dan pelancong ke situ.

Kedatangan pelancong ke Tasik Kenyir dijangka meningkat dengan mendadak apabila pelbagai projek yang dirancang di situ, siap tidak lama lagi, termasuk zon bebas cukai di Pulau Bayas dan pembinaan kereta kabel dari jeti Pengkalan Gawi ke Pulau Poh.