Halaman

10 May 2011

UMT bangga dapat anjur Sukanun

Oleh: Suriati Ali



Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menganggap penganjuran Kejohanan Sukan Persatuan Badan Berkanun Malaysia (Sukanun) sebagai landasan terbaik kepada atlet yang terlibat kerana dapat mempamerkan semangat kesukanan dan persaudaraan.

Naib Canselor UMT, Prof Dr Aziz Deraman, berkata kejohanan ini bukan saja untuk mengumpul semua atlet untuk bersaing mengejar kemenangan semata-mata, malah merupakan platform dalam menyumbang nilai-nilai positif.

“Semangat persaingan sihat, muhibah, sikap tolak ansur , toleransi, kesefahaman serta mampu membina moral dan fizikal yang mantap secara sendirinya dizahirkan semua atlit ketika berada di gelanggang kejohanan,” katanya ketika berucap sempena Sukanun kali ke 7 di Kompleks Sukan Tengku Muhammad Ismail Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Kuala Terengganu malam tadi (9 Mei).

Sukanun yang berlangsung selama tujuh hari dan berakhir 14 Mei ini dirasmikan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said. Kejohanan itu melibatkan 6,000 atlit dan 300 pegawai dalam 17 acara yang dipertandingan.

Katanya, mereka yang terlibat disaran mengambil peluang semaksimum mungkin untuk menyemai nilai-nilai murni di samping memburu kemenangan.

“UMT juga berasa bertuah kerana mempunyai Kompleks Sukan Tengku Muhammad Ismail dan Sukanun menjadi sukan terbesar pertama yang dianjurkan sejak dimansyurkan awal April lalu oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja, Tengku Muhammad Ismail Ibni Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin,” katanya