Halaman

11 May 2011

Naik taraf jalan ke Petaling dalam RMK-10

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan negeri memounyai perancang untuk melebar dan menaik taraf jalan raya bermula daripada Bulatan Batu 6 hingga ke Kampung Gemuruh termasuk Kampung Petaling, Tepoh yang menghubungkan ke projek Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) fasa 2.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Haji Za’abar Mohd Adib berkata, cadangan jalan dua hala berkenaan adalah untuk membentuk satu rangkain jalan yang selamat serta mengurangkan risiko kemalangan.

Datuk Haji Za’abar berkata demikian ketika menjawab soalan lisan daripada YB Haji Muhammad Ramli Noh (BN-Tepoh) di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).

YB Haji Muhammad Ramli meminta penjelas apakah kerajaan mempunyai perancangan segera bagi maksud melebar dan menaik taraf jalan raya bermula dari Bulatan Batu Enam hingga ke Kampung Petaling, Tepoh.

Katanya, berdasarkan keadaan semasa memang wajar jalan ini dinaiktaraf kerana turut jadi laluan utama untuk ke kompleks sukan dan pusat pengajian tinggi serta jalan utama menuju ke LPT fasa dua di Gemuruh.

“Oleh itu peruntukan telah dipohon di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) projek jalan persekutuan dan anggaran kos adalah RM150 juta manakala peruntukan yang dipohon pada 2012 dan 2013 berjumlah RM34 juta,” katanya.

Menjawab soalan tambahan dari wakil yang sama Datuk Haji Za’abar berkata kerja-kerja pembinaan jalan ini akan dilaksanakan mengikut keutamaan.setelah peruntukan yang dipohon mendapat kelulusan kementerian.