Halaman

10 May 2011

Kerajaan belanja RM121 juta biaya sistem perparitan

Oleh: Esah Abdullah



Kerajaan negeri telah membelanjakan RM121 juta di bawah projek pembinaan sistem perparitan seluruh negeri dalam tempoh 2005 hingga 2010.

Perbelanjaan berkenaan membabitkan projek pembinaan baru dan penambahbaikan projek asal yang sudah tidak sesuai dengan keadaan semasa.

Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata demikian ketika menjawab soalan Dato’ Haji Tengku Hassan Tengku Omar (Pas-Ladang), di sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang bersidang hari ini.

Dato’ Haji Tengku Hassan ingin mengetahui rancangan kerajaan negeri untuk mengatasi masalah perparitan di seluruh negeri terutama di kawasan bandar dan taman-taman perumahan yang sering dinaiki air bila berlaku hujan lebat.

Dato’ Seri Haji Ahmad menjelaskan kerajaan sentiasa membuat kajian dan pemantauan secara menyeluruh di semua kawasan liputan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan membina longkang-longkang yang lebih besar daripada sedia ada berasaskan kajian yang dibuat konsultan yang dilantik.

“Kerajaan juga tidak akan memberi kelulusan di sesetengah kawasan paya atau tangkungan air sebagai kawasan pembangunan ,” katanya.

Oleh itu, kerajaan telah membuat perancangan untuk mengkaji secara mendalam untuk mengatasi sebarang kemungkinan pada musim hujan dan yang bertanggung jawab adalah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) melalui sumber peruntukan kerajaan negeri dan Pusat.