Halaman

08 May 2011

Terengganu terima RM20.2 juta urus Taska Permata

Oleh: Esah Abdullah



Terengganu satu-satunya negeri di negara ini yang mewujudkan sebuah agensi iaitu Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) bagi mengurus dan menyelaras berkaitan kebajikan kanak-kanak dan keluarga.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, YPK bertanggung jawab menyusun dan menyelaras pelbagai program termasuk penjagaan bayi dan kanak-kanak ketika ibu bapa mereka keluar bekerja.

“Kita juga bertuah kerana mendapat perhatian daripada Kerajaan Pusat yang menyalurkan RM 20.2 juta bagi melaksanakan Taska Pemata,” katanya di majlis Perasmian Bangunan Taska Permata Keluarga Teluk Ketapang dan Penyampaian Bantuan Pakaian Sekolah kepada masyarakat dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Kesenian dan Warisan negeri, YB Datuk Haji Abdul Rahin Mohd Said.

Kenamaan lain yang hadir ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Haji Mohd Nasir Ibrahim Fikri; Pengerusi Golden Pharos Berhad, Datuk Haji Zubir Embong dan Pengarah YPK, Encik Mohd. Safaruddin Mustaffa.

Katanya, kewujudan Taska Permata banyak membantu kerajaan dalam usaha membina perkembangan minda kanak-kanak yang mana ia menggunakan kaedah pembelajaran secara interaktif yang dibangunkan dengan kerjasama Top IT.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut berbesar hati di atas kesediaan anak syarikat kerajaan negeri (GLC) yang menunaikan tanggung jawab sosial dengan menyumbang RM550,000 untuk membina Taska Permata yang tersergam indah.

“Dengan adanya sumbangan sektor korporat didalam pendidikan awal kanak-kanak seperti ini dapat menyedarkan kita semua betapa pentingnya pembangunan modal insan itu dimulakan dari peringkat awal kanak-kanak,” katanya.

Katanya, bermain sangat penting bagi golongan ini kerana melaluinya mereka dapat belajar sesuatu yang baru dalam kehidupan di samping memahami konsep serta membina personaliti mereka.