Halaman

27 June 2011

Perbicaraan SMS ugutan bunuh

Oleh: Suriati Ali

Pembicaraan kes “ugutan bunuh melalui SMS” yang membabitkan bekas Setiausaha Politik kepada mantan Menteri Besar Dato’ Seri Haji Idris Jusoh, iaitu Datuk Dr.Ahmad Ramzi Mohd.Zubir, yang bersambung hari ini (27 Jun),Jutera Pengisian Komputer, Encik Hafizullah Fikrie Rahman memberitahu Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu mengesahkan terdapat beberapa kandungan Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dalam pengisian komputer.

Dalam prosiding di depan Hakim M.Bakri Abd.Majid Saksi Encik Hafizullah berbaju kemeja putih memberitahu kandungan SMS itu diasingkan untuk memudahkan tugasan iaitu sebahagian dalam cakera padat (CD) dan `inbox’ telefon.

Ketika ditanya mengenai kaedah yang digunakan untuk mengesahkan kandungan SMS, dia menjawab menggunakan dua jenis pengisian penting iaitu XRY dan Formulir.

Ketika tugasan atau penyiasatan dijalankan terdapat 3,313 kandungan SMS dalam pengisian tersebut dan hanya 138 SMS sahaja yang menepati objektif dan kehendak kertas penyiasatan.

Dia diminta menyemak semua SMS pada nombor yang tertera di kertas maklumat untuk mengenalpasti kesahihan.

Peguambela: Bagaimana kaedah Encik Hafiz menyimpan semua kandungan SMS tersebut.

Encik Hafizullah: Saya tidak menyimpan semua SMS kecuali yang diinginkan kertas penyiasatan sahaja iaitu berjumlah 138 sahaja. Sebagai langkah keselamatan saya mengasingkan SMS yang terdapat inbox ke dalam CD.

Peguambela: Cuba kamu jelaskan secara terperinci mengenai pengisian yang digunakan.

Encik Hafizullah: Saya telah menjumpai tiga kandungan SMS ketika menggunakan pengisian XRY melaluinya juga iaitu kod 102, tidak menemui sebarang kandungan SMS kerana pengisian itu tidak dapat menyokong.

HP 04, saya menjumpai 29 SMS dan 24 daripadanya mempunyai kaitan dengan kes ini. HP 01, HP 05 tidak menjumpai sebarang kandungan SMS. HP 06 mempunyai tiga pesanan SMS.

Peguambela: Adakah kamu catat, tarikh dan waktu penerimaan SMS.
Encik Hafizullah: Saya ada mencatatnya iaitu SMS 1 diterima pada 14 April 2009 jam 7.39 petang, SMS kedua dan ketiga pula pada tarikh 20.4.2009 jam 10.37 pagi.
Semua SMS ini daripada nombor 016-938 8800.

Untuk pengisian XRY dan Fomuliar, ia digunakan untuk mengesan maklumat di dalam telefon bimbit, pen drive dan kad memori.

Peguambela: apakah nombor yang tertera pada kandungan SMS itu.
Encik Hafizullah: Pada SMS 1 yang yang tertera adalah 016 938 8800, SMS kedua bernombor 019 9518800 dan SMS ketiga pula 019 9518800.

Encik Hafiz diminta supaya mencetak semua salinan kandungan SMS yang terdapat dalam CD.

Sejurus kemudian, mahkamah terpaksa bersambung di sebelah petang kerana pencetak kertas mengalami masalah dan Encik meminta tempoh satu jam untuk membaikinya.

Dalam kes ini, Dato’ Dr Ahmad Ramzi didakwa atas empat tuduhan menghantar ugutan jenayah menerusi SMS iaitu bagi pertuduhan pertama, beliau didakwa mengancam mendatangkan kematian ke atas Adun Paka, Mohd Ariffin Abdullah pada pukul 11.21 malam, 13 April tahun lalu di E-726 Kampung Kubang Parit.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan yang sama ke atas dua lagi Adun, Abd Halim Jusoh (Permaisuri) dan Dato’ Rosol Wahid (Ajil) antara pukul 11.21 dan 11.25 malam di tempat dan tarikh yang sama.

Beliau turut didakwa atas tuduhan pilihan, menggunakan perkhidmatan internet bagi menghantar SMS berbunyi: "Baik jangan teruskan niat YB, YB tak sayang nyawa?" kepada tiga Adun tersebut.

Dia didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan jika sabit kesalahan, dia boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun.

Dr Ahmad Ramzi turut dituduh memfitnah Wan Ahamad Wan Muda, bekas Setiausaha Sulit Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said yang kini memegang jawatan Timbalan Setiausaha kerajaan negeri dengan menghantar SMS ugutan itu menggunakan nombor telefon bimbit 019 -9158369 milik Wan Ahamad.

Tertuduh, yang kelihatan tenang berada di kandang tertuduh di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu pagi ini diwaklili oleh peguambela Datuk Hazman Ahmad, Mohd Noor Mahmood dan Rosli Abdul Rahman.