Halaman

19 October 2011

Terengganu sedia bekal air bersih kepada Kelantan


Oleh: Mohammad Ishak


Kerajaan Terengganu sedia menimbang permohonan Kerajaan Kelantan untuk mendapatkan bekalan air bersih bagi keperluan rakyat negeri itu, Kata Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said.

Katanya, kerajaan negeri tiada masalah untuk menyalurkan keperluan sumber air berkenaan kerana kedua-dua negeri adalah berjiran

Menurutnya, beliau menyerahkan perkara itu kepada pegawai terbabit dari Syarikat Air Terangganu (Satu) dan Syarikat Air Kelantan untuk berunding bagi mencapai kata sepakat sebelum ia diluluskan kerajaan.

Beliau berkata, rundingan sedang dijalankan oleh pegawai terbabit untuk meentukan kaedah terbaik bagi menyalurkan bekalan air termasuk caj yang akan dikenakan kepada syarikat air dari Kelantan.

“Jika persetujuan dicapai penduduk yang tinggal di Jajahan Pasir Puteh akan mendapat kemudahan bekalan air yang akan disalurkan dari loji air utama di Besut,” katanya selepas majlis Penyerahan e-book bagi Zon Kuala Besut, semalam.

Menteri Besar, berkata Terengganu tidak menghadapi masalah untuk menyalurkan bekalan air ke negeri itu melalui Besut kerana negeri ini mempunyaimempu stok bekalan air yang lebih.

Malah,katanya, caj penggunaan air kepada penduduk negeri ini juga paling rendah dan paling membanggakan ialah Terengganu berupaya menghasilkan bekalan air paling bersih di Malaysia.

Kesulitan penduduk Kelantan mendapatkan bekalan air bersih menimbulkan pelbagai masalah kepada rakyat negeri itu menyebabkan mereka sering membangkitkan isu kemudahan bekalan air yang gagal dilaksanakan oleh kerajaan negeri pimpinan Pas.