Halaman

07 April 2012

Kemaman anjur tilawah peringkat daerah

Oleh: Nurul Aziela Saberi

Bertempat di Masjid Bukit Kuang, lapan peserta akhir telah menyertai pertandingan Tilawah Al-Quran yang bertemakan “Persefahaman Asas Perpaduan Ummah” di mana pemenang bagi kategori qari dan qariahnya akan bertanding untuk ke peringkat negeri Terengganu yang di jangka pertengahan Mei ini.

Seramai Sembilan jemaah hakim yang mengadili kesemua peserta pada pertandingan itu dari segi tajwid, fasahah, taranum dan suara yang dipengerusi sendiri oleh Pegawai Agama Daerah Kemaman.

Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said berkata, pertandingan tilawah al-quran diperingkat negeri kemungkinan akan diadakan di Padang Astaka, Kemaman. Beliau amat berharap johan Qari dan johan Qariah pada malam itu akan menggunakan masa yang ada sebaik mungkin untuk berlatih dengan lebih tekun dari segi sebutan bacaan ayat-ayat al-quran, tarannum dan banyak lagi kemahiran yang lain.

Dalam ucapan beliau juga ada menyebut mengenai Sekolah Agama Imtiaz yang baru akan dibina dengan kos RM60 juta di kawasan Kijal dengan harapan ia dapat melahirkan ramai generasi muda yang pandai mengaji al-quran.

Johan qari peringkat daerah Kemaman ialah Encik Yahya Ali yang mendapat jumlah sebanyak 79% dan memenangi wang tunai sebanyak RM2,000 beserta plug, sijil penyertaan dan piala pusingan.

Naib johan dimenanggi oleh Encik Mohd Noor Hashim Harun yang memperolehi markah sebanyak 70% dan menerima wang tunai sebanyak RM1,000, sijil penyertaan dan plug manakala tempat ketiga jatuh kepada En. Abdul Rashid Abd. Kadir yang memperolehi markah sebanyak 68% dan mendapat wang tunai sebanyak RM800 beserta sijil dan plug.

Bagi kategori qariah pula disandang oleh Siti Fatimah Umat, naib johan dimenangi oleh Zah @ Tijah Said dan tempat ketiga dimenangi oleh Saloma Sahar.