Halaman

01 April 2012

Pembangkang racun pemikiran nelayan, peneroka Felda

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Selepas ‘bertemu mata’ dengan kira-kira 5,500 nelayan di seluruh negeri, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, akan berjumpa pula dengan peneroka Felda bagi menjelaskan plebagai isu semasa kepada golongan tersebut.

Selama ini golongan nelayan dan Felda sering disogokkan dengan pelbagai tuduhan dan fitnah terhadap pemimpin kerajaan, menyebabkan sebahagian mereka membenci kerajaan.

Golongan nelayan sering dikaitkan dengan masalah kemiskinan, tetapi mereka sebenarnya merupakan golongan yang banyak menerima kemudahan dan subsidi daripada kerajaan.

Bermula dari bantuan subsidi disel, hinggakan kepada bantuan bulanan RM200 sebulan daripada Kerajaan Pusat dan RM100 sebulan daripada kerajaan negeri, nelayan juga turut menerima bantuan kelengkapan seperti bot, enjin bot dan pukat.

Begitu juga dengan peneroka Felda yang dulunya miskin dan tidak ada tanah untuk bercucuk tanam, tetapi mereka ditempatkan di tanah rancangan dan diberi tanah serta kediaman yang selesa oleh kerajaan.

Selepas tanah yang diusahakan memberi hasil lumayan, sebahagian peneroka mula lupa diri dan membenci pemimpin kerajaan yang sebelum ini banyak berjasa, hinggakan sebahagian peneroka kini sudah memiliki rumah besar dan kereta.

Dalam majlis pertemuan dengan golongan nelayan, Menteri Besar mengumumkan kerajaan Terengganu akan menaikkan kadar bantuan tahunan kepada lebih 5,500 nelayan di seluruh negeri ini daripada RM100 kepada RM200.

Agihan yang melibatkan peruntukan kira-kira RM1.1 juta itu akan dilaksanakan sekiranya Barisan Nasional (BN) terus diberi mandat mentadbir negeri ini selepas Pilihanraya Umum (PRU) ke-13.

Bantuan yang diperkenalkan tahun lalu itu bukan ‘gula-gula’ pilihan raya, sebaliknya inisiatif kerajaan negeri untuk mengurangkan beban golongan itu khususnya pada musim tengkujuh.

Dalam pertemuan dengan nelayan, Menteri Besar mengingatkan mereka supaya tidak terpedaya dengan janji-janji manis pihak pembangkang yang lebih banyak bercakap dan berceramah untuk memburukkan pihak kerajaan.

Begitu juga dengan golongan peneroka, beliau akan menjelaskan isu-isu yang ditimbulkan pihak pembangkang agar mereka tidak dipengaruhi dengan dakyah yang disebarkan parti pembangkang.

Menteri Besar yakin dengan penjelasan yang diberikan berhubung isu-isu semasa, golongan nelayan dan peneroka akan menyokong kerajaan dan mengundi calon-calon BN pada PRU 13.