Halaman

03 April 2012

Malaysia berdepan ‘tragedi’ sokong Anwar jadi Perdana Menteri

Oleh FAUZI MOHD

Rakyat Malaysia akan berhadapan dengan ‘tragedi luar biasa’ sekiranya mereka menyokong Penasihat PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti.

Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, ia berikutan isu moral yang semakin banyak dihadapinya dan didedahkan sendiri oleh bekas pengikut setianya termasuk Presiden Parti Bersatu India Malaysia, Datuk S. Nallakaruppan.

Menurutnya, tuduhan itu pula bukan dibuat secara membuta-tuli, sebaliknya ia berdasarkan bukti yang ada dan pengalaman mereka sendiri ketika bekerja dengan Anwar dalam tempoh yang lama.

“Maknanya, sebagai rakyat kita kena hitung isu moral yang dihadapi pemimpin ini kerana ia didedahkan bekas rakannya sendiri yang menyokong perjuangan beliau selama ini.

“Bukan seorang tetapi ramai rakan karib beliau sudah meninggalkannya dan mereka semua tahu apa perangai Anwar sebenar dengan bukti-bukti kukuh,” katanya.

Rahim yang juga Pengerusi RISDA berkata demikian pada Majlis Pelancaran Kasihi Pekebun dan Gerakan Membaja peringkat negeri yang disempurnakan Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said di Kampung Perasing Jaya, Jabor, Kemaman kelmarin.

Beliau berkata, pelbagai isu dan penjelasan yang diberikan Anwar sebenarnya hanyalah semata-mata untuk memancing undi selepas menyedari beliau kini sudah tidak mendapat sokongan orang Islam dan Melayu.

Atas sebab itu, katanya, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menimbulkan pelbagai isu baru termasuk menyokong Israel dan pluralisme kerana cuba beralih kepada sokongan kaum bukan Melayu dan bukan beragama Islam.

“Bayangkan orang yang sudah hilang sokongan ini dan berhadapan dengan isu moral menjadi pemimpin, maka tragedi luar biasa akan melanda negara ini,” katanya.