Halaman

02 April 2012

Sekolah diminta guna e-Book secara optimun

Oleh; Esah Abdullah

Semua sekolah rendah di negeri ini diminta menggunakan e-Book secara optimun dengan segala kelengkapan soffware yang ada didalamnya.

Ketua Sektor Akademik, Pejabat Pelajaran negeri, Haji Zubir Embong berkata, guru-guru terbabit hendaklah merancang pengajaran dan pembelajaran yang menarik dengan menggunakan e-Book.

Katanya, bila sebut e-Book semua orang tahu itu jenama Terengganu, satu-satunya negeri di negara ini yang mengeluarkan buku digital bagi kegunaan secara menyeluruh murid Tahun Empat hingga Enam.

“Kandungannya, bukan hanya buku teks tetapi turut dilengkapi al-Quran Digital 30 Juzuk, doa harian, tatacara sembahyang fardu serta sembahyang jenazah,” katanya di majlis Penyerahan e-Book Pelajar Tahun Empat kawasan Dewan Undangan negeri (Dun) Bandar baru-baru ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said hadir menyerahkan 667 unit e-Book kepada 667 orang pelajar Tahun Empat dari tujuh buah Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Bunga (13), SK Losong (47), SK Tengku Ampuan Meriam (90), SK Padang Hiliran (95), SK Seri Nilam (114), SK Pusat Chabang Tiga (146) dan SJKC Chung Hwa Wei Sin (162).

Katanya, betapa bertuah generasi baru hari ini yang di sediakan pelbagai kemudahan oleh kerajaan bagi membantu meningkatkan pengetahuan dan keyakinan dalam arus perdana ICT.

Sehubungan itu, ibu bapa diminta sentiasa memantau aktiviti anak-anak ketika dirumah supaya tidak leka bermain perkara yang tidak mendatangkan faedah serta pastikan kuasa bateri penuh bagi kegunaan di sekolah.