Halaman

30 September 2012

Peserta puas hati dengan penganjuran LJSM

Oleh: Suriati Ali

“Saya bersama beberapa rakan Orang Kurang Upaya (OKU) lain tidak akan melepaskan peluang jika Terengganu menganjurkan kembali kejohanan Larian Jambatan Sultan Mahmud (LJSM) pada tahun depan.

“Kami sanggup berbelanja lebih kerana mengetahui hadiah yang ditawarkan berbaloi dan lumayan,” katanya Daniel Lee, 21 dari Setapak, Kuala Lumpur.

Daniel Lee yang memenangi tempat pertama kategori Kerusi Roda Lelaki, berkata dia yang sebelum ini tidak pernah menyertai mana-mana kejohanan seakan tidak percaya boleh memenangi acara itu.

“Saya dan beberapa rakan lain hanya menjalankan latihan selama tiga minggu saja sebelum datang ke Terengganu,” katanya.

 Daniel berkata demikian kepada pemberita selepas tamat kejohanan LJSM di Dataran Bangau, Batu Burok, Kuala Terengganu, hari ini.

 Lebih 5,000 peserta tempatan dan luar negara, termasuk Thailand, Singapura, Kenya, Indonesia dan Afrika Selatan menyertai larian sejauh 21 kilometer (km), 10 km, 7 km dan 4.5 km itu.

Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan menyempurnakan Majlis Penyampaian Hadiah kepada pemenang LJSM.

Pemenang kategori Kerusi Roda Wanita, Chow Mei Hsai, berkata dia gembira kerana berpeluang menyertai LJSM walaupun mendapat persaingan sengit antara rakan OKU pelbagai negeri.

 Saya berharap pihak penganjur akan meneruskan kejohanan seumpama ini kerana memberi banyak faedah, termasuk memperkenalkan Terengganu ke serata negara.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, pihak akan menghebahkan tarikh kejohanan Larian Jambatan Sultan Mahmud (LJSM) setahun lebih awal supaya lebih ramai peserta luar negara dapat menyertainya.

“Tarikh LJSM untuk tahun depan bermungkinan akan diadakan pada 28 September dan pihak berkaitan sudah menghebahkan kepada umum bermula sekarang.

" Pihak kami cukup gembira dengan jumlah peserta yang mengikuti larian LJSM kali ini walaupun sudah 12 tahun menyepi atau tidak dianjurkan.

 “Bagi menarik lebih ramai jumlah peserta tempatan dan luar negara untuk kejohanan sama 2013, kita turut bersetuju menaikkan jumlah hadiah sebanyak 50 peratus berbanding RM230,000 tahun ini,” katanya.