Halaman

06 March 2013

Gotong Royong bersih Pulau Perhentian


Penduduk gotong royong bersih Pulau Perhentian...

Oleh: Mohammad Ishak 

Keindahan pusat peranginan terkenal Pulau Perhentian yang tercemar dengan sampah sarap selepas dilanda banjir baru-baru ini kini dapat dipulihkan apabila kerja gotong royong membersih pantai berkenaan dilakukan oleh pihar terbabit semalam.

Majlis Daerah Besut (MDB) dengan kerjasama pengusaha chalet, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Umno Bahagian Besut melancarkan kerja gotong royong terbabit.

Yang Dipertua Majlis Daerah Besut, Ibrahim Mohamad berkata, kira-kira 100 peserta menyertai gotong royong yang diketuai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Ketua Umno Bahagian itu.

Katanya, program gotong royong itu dilancarkan selepas mendapati banyak sambah sarap yang dihanyutkan air bah tersadai di persisiran pantai menyebabkan kawasan terbabit kelihatan kotor dan tidak terurus.

Beliau berkata, selain penduduk tempatan pelancong asing yang kebetulan tinggal di pusat pelancongan itu juga turut serta menyertai gotong royong bersama orang ramai.

 Ibrahim berkata, pihak berkuasa mula membuka aktiviti pelancongan di pulau itu kepada pelancong sejak awal bulan ini selepas ia ditutup kepada semua pelancong pada Oktober tahun lalu berikutan musim tengkujuh.

Beliau berharap, keindahan pulau pelancongan itu akan pulih seperti biasa selepas semua sampah sarap dikutip dan dibakar ditempat yang disediakan.

“Selain, pulau pihaknya juga turut mengadakan gotong royong di Jeti Pelancongan Kuala Besut yang menjadi pintu masuk pelancong ke pulau berkenaan,” katanya.  .