Halaman

07 September 2013

350 pelajar pecah rekod di Program Kenali Setiu.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Empat pelajar sedang tekun mewarna kolaj.

SETIU: SERAMAI 24 pelajar program Sukarelawan Remaja ASEAN dari sepuluh buah negara Asia Tenggara menyertai program "Kenali Setiu-Mari Berbudaya Setiu" yang diadakan di Penarik Inn, Kampung Penarik, di sini, semalam.

Program yang bertujuan untuk mempertengahkan budaya dan warisan Setiu itu turut disertai seramai 150 pelajar Sekolah Menengah dan 160 penuntut Institut Pengajian Tinggi (IPT)termasuklah dari IPT Awam iaitu Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Pengurus Program, Nor Adlin Mohd Said, berkata pelbagai acara diatur sempena program itu antaranya ialah permainan tradisional antaranya ialah Bowling Kelapa, Tarik Upih, Kukur Nyior dan anyam ketupat manakala pertunjukan pula ialah permainan gasing, ayam serama dan wau bulan.

"Selain itu, satu acara yang mendapat pengiktirafan "Malaysia Book Of Record" ialah mencipta Rekod Kolaj Terbesar bertema Setiu "Wetland" turut diadakan di mana hampir 350 pelajar terlibat mewarna dan menyusun kolaj batik dan ianya dilancarkan oleh Ketua Polis Daerah Setiu, DSP Abdul Rahman Raja Muhammad", katanya.

Abdul Rahmad meletakan kolaj pertama simbolik pelancaran program.
Nor Adlin berkata, program anjuran "Hijau Event Management" itu juga bertujuan mempromosikan daerah Setiu dan Negeri Terengganu kepada dunia kerana daerah Setiu mempunyai pelbagai budaya yang menarik dan mempunyai potensi tinggi dalam eko-pelancongan di Asia.

"Saya mengharapkan ia dapat memanfaatkan peluang ini untuk meningkatkan eko-pelancongan itu secara mapan di Setiu. Ini akan memberi manfaat juga kepada penduduk setempat bagi jangkamasa panjang disamping dapat meningkatkan taraf hidup mereka," katanya.