Halaman

07 September 2013

Kerajaan berlaku adil terhadap pelajar Malaysia di Mesir


Idris diarak kereta kuda  ketika merasmikan Program Jelajah Merdeka di Pantai Air Tawar.Besut.

Oleh: Mohammad Ishak 

Biarpun berlainan fahaman politik dan sering menuduh kerajaan zalim namun semua itu tidak diambil kisah sebaliknya kerajaan tetap berlaku adil kepada semua pelajar yang memerlukan bantuan ketika menghadapi konflik di Mesir.

Malah, Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, ramai pelajar tajaan swasta dan persendirian di Mesir memihak kepada pembangkang tetapi dalam keadaan mereka memerlukan bantuan kerajaan tetap membantu pelajar terbabit.

Idris yang juga Ahli Parlimen Besut yang dihantar khas oleh Kerajaan Melaysia ke Mesir bagi membuat rundingan dengan kerajaan sementara Mesir membawa pulang ke tanah air berjaya membawa misi Perdana Menteri.

Berikutan itu, kira-kira 1,000 pelajar yang menuntuk di Negara berkenaan sudah dibawa pulang secara berperingkat-peringkat sejak akhir Ogos lalu selepas negara Mesir dilanda konflik politik berpanjangan.

Bercakap pada sidang media selepas melancarkan Program Jelajah Merdeka pelajar Kolej Komuniti seluruh Malaysia di Pantai Air Tawar, dekat sini, hari ini Idris yang juga Ahli Parlimen Besut berkata, negara lain masih gagal membawa keluar pelajar mereka kerana belum mendapat restu kerajaan Mesir.

Pada majlis itu Idris melakukan pelepasan pesertai konvoi yang disertai 450 pelajar untuk menjelajah ke seluruh Terengganu mulai hari ini.

Berikutan pergolakkan yang masih berterusan di negara Mesir, Idris berkata semua penaja yang menaja pelajar baru ke negara itu dinasihatkan menangguhkan penghantaran pelajar masing-masing kerana keadaan di negara itu masih tidak stabil.