Halaman

06 September 2013

Hari Potensi Tabika Kemas Parlimen Setiu mencuit hati

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Telatah kanak-kanak bermain bolajaring mencuit hati penonton.

MAJLIS Hari Potensi Kanak-Kanak Tabika Kemas Parlimen Setiu yang diadakan di Stadium Mini, Sungai Tarom, Setiu, semalam gamat dengan telatah kanak-kanak tadika bertanding dalam beberapa acara antaranya ialah Futsal dan Bolajaring.

Walaupun usia kanak-kanak itu dibawah enam tahun tetapi kelincahan mereka bertanding dalam beberapa acara mencuit hati penonton malah ada yang menunjukan bakat mereka bermain dengan baik.

Majlis yang bermula kira-kira jam 8.30 pagi itu dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, Mohd Iskandar Jaafar dan turut dihadiri oleh Pegawai Kemas Daerah Setiu Mohd Madrisham Mokhtar.

Iskandar sedang mendukong seorang kanak-kanak yang menang hadiah.
.
Setiausaha majlis, Cik Wan Shamsiah Wan Ismail, berkata antara tujuan hari potensi itu ialah untuk menggalakan perkembangan sosial, Emosi, Fizikal, Intelek dan Rohani kanak-kanak melalui pelbagai pendedahan.

Selain itu, katanya, tujuan juga ialah untuk mengembangkan kemahiran asas 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul sebagai persediaan ke alam persekolahan dan membentuk sifat peribadi, perwatakan dan konsep diri yang positif untuk menjadi warganegara yang patriotik.

Dalam pertandingan yang diadakan itu, johan bagi acara silat, futsal dan gerakrama ialah Kemas Dun Langkap, johan acara selingan ialah Dun Jabi, galah panjang juga Dun Jabi manakala bolajaring wanita dimenangi Dun Permaisuri,”.