Halaman

02 September 2013

KEINDAHAN PANTAI BARI KECIL

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Pemandangan indah di Pantai Bari Kecil
PANTAI Bari Kecil yang terletak kira-kira 20 kilometer dari Bandar Permaisuri, Setiu tidak sepopular pantai Bukit Keluang di Besut ataupun Pantai Batu Buruk di Kuala Terengganu tetapi keindahan pantai ini mempunyai keunikan tersendiri dan sering dikunjungi penduduk sekitar daerah Setiu.

Memiliki pantai yang agak landai dan air yang cetek, Pantai Bari Kecil dijadikan tempat perkelahan mereka yang gemarkan suasana damai. Kedudukannya yang stategik, pengunjung Pantai Bari Kecil dapat melihat dengan jelas empat pulau iaitu Pulau Perhentian, Redang, Lang Tengah dan Pulau Bidong.

Bagi yang gemar sukan lasak, pengunjung dapat melakukan pelbagai aktiviti antaranya ialah memanjat bukit, berkayak, berlari di tepi pantai dan lain-lain.

Walaupun ada yang berani manda-manda digigi pantai tetapi anda tidak digalakan untuk berbuat demikian kerana bimbang berlaku tanah jerlus ataupun air pasang yang boleh mengancam nyawa pengunjung.

Pulau Redang dapat dilihat dengan jelas jika cuaca baik.
Seorang penduduk, Rubiah Sidek, 56, berkata, walaupun Pantai Bari Kecil tidak dikenali ramai sebagaimana Pantai Penarik tetapi pada setiap jumaat ramai yang datang untuk berkelah bersama keluarga. 

"Sejak dahulu hingga sekarang, pantai ini sememangnya menjadi kunjungan ramai terutamanya penduduk di daerah ini, keadaanya yang tenang dan damai serta mempunyai beberapa kawasan berbatu menjadikan pantai ini begitu indah sesuai untuk BBQ ataupun bermain di gigi pantai," katanya.

Keindahan Pantai  Bari Kecil sehingga ke Pantai Penarik
Pantai Bari Kecil ini dibangunkan oleh kerajaan Barisan Nasional kira-kira tiga tahun lalu dengan membina beberapa tempat rehat, tandas, jalan yang menghubungkannya ke Pantai Penarik dan menanam pokok ru.