Halaman

03 September 2013

Chalok semakin maju di bawah BN

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Pekan Chalok berubah wajah sejak setahun lalu.
KERANCAKAN pembangunan pekan-pekan kecil di daerah Setiu membuktikan kerajaan Barisan Nasional sentiasa berusaha untuk memajukan masyakat dengan membina pelbagai kemudahan antaranya ialah perkedaian dan menaiktaraf jalan raya.

Antaranya ialah pekan Chalok yang terletak kira-kira 12 kilometer dari Bandar Permaisuri. Pekan ini mula dinaiktaraf jalan dan siap kira-kira setahun lalu dimana terdapat sederet kedai makan dan sebuah pam minyak sekaligus merubah wajah pekan Chalok yang dahulunya sebuah pekan lama.

Berhampiran pekan Chalok, beberapa buah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) dan rumah mesra rakyat di wujudkan untuk mereka yang layak menerimanya. Kewujudan perkampungan baru itu akan “memeriahkan” lagi pekan Chalok menjadi sebuah pekan yang besar suatu hari nanti.
Kewujudan rumah PPRT dan mesra rakyat memajukan pekan Chalok.

Seorang penduduk kampung berhampiran, Nordin Dollah, 49, berkata, kewujudan sebuah pam minyak dan perkedaian baru di pekan Chalok menjadi pekan ini sering menjadi tumpuan penguna jalan raya Kuala Terengganu-Kota Bharu untuk berhenti rehat dan mengisi minyak kenderaan. “

Sejak adanya banyak kedai makan dan sebuah pam minyak di sini, suasana banyak berubah daripada sebuah pekan yang agak sunyi menjadi sebuah pekan yang agak sibuk terutamanya ketika musim raya atau cuti persekolahan,” katanya.

Menurutnya, masjid pekan Chalok juga sering menjadi tumpuan musafir yang berhenti samada untuk menunaikan solat atau berehat selepas penat memandu antaranya ialah penumpang bas ekspres dan dan pemandu lori. “Ruang letak kereta yang luas di hadapan masjid memudahkan orang ramai untuk berhenti di masjid ini untuk menunaikan solat atau berehat,” katannya.