Halaman

18 September 2013

MUSTAFFA ALI LAWAN HARUN TAIB- SALAHUDDIN AYOB SOKONG HARUN.

Oleh: Ruslan Abdul Rahman 



Perang mulut di antara Setiausaha Agung Pas, Dato’ Mustaffa Ali dengan Ketua Dewan Ulamak Pas, Dato’ Harun Taib terus menjadi tegang.
 Dato' Mustaffa amat kesal dengan sikap Ketua Dewan Ulamak Pas yang dianggap cuba merenggangkan hubungan Pas dengan pakatan PKR dan DAP.
  “Harun Taib sepatutnya tidak perlu bercakap mengenai strategi parti kepada umum kerana boleh memberikan mesej yang salah berdasarkan persepsi rakyat”.
  Setiausaha Agung Pas, itu berkata, tahaaluf siyaasi adalah strategi dalam perjuangan dan perlu dibincangkan secara dalaman, bukannya dihebohkan kepada umum.
  "Tidak bijaksana dihebohkan. (jika dihebohkan) maksud kajian boleh disalah tafsir dan akibatnya kita menghantar mesej yang salah, bukan sahaja kepada rakan PR tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia, khususnya penyokong Pas dan Pakatan,” kata Mustaffa dengan nada yang amat kecewa dengan sikap Ketua Dewan Ulamak Pas itu.
Dato" Mustafa Ali membidas Harun Taib dengan menyatakan tindakan Harun Taib adalah sebagai tidak bijak. 

Mustafa Ali gusar sebenarnya memandangkan apabila pendirian Haron ini telah menyerlahkan lagi bahawa memang kumpulan ulama PAS masih tidak selesa dengan hubungan berdasarkan konsep tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP.
 Tetapi bagi Dato' Harun, beliau bimbang dengan sokongan orang Melayu terhadap parti itu semakin menurun.
 Dato' Harun selaku Ketua Dewan Ulamak Pas, dalam ucaptama Multaqa Ulama SeMalaysia baru-baru ini, menyarankan Majlis Syura Ulama mengkaji semula tahaaluf siyaasi dalam PR berdasarkan garis panduan syura atas alasan pengaruh parti itu semakin lemah.
 Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub pula kenyataan Harun dianggap positif kerana ia bukan bertujuan melemahkan parti, tetapi mahu memastikan Pas lebih konservatif dari segi hala tuju parti itu dalam PR.  Katanya, bagi mana-mana organisasi parti dan badan korporat, mengkaji (semula) sesuatu strategi adalah perkara biasa.
  “Saya yakin, Dato’ Harun berkata demikian untuk menjadikan Pas lebih kuat daripada sekarang,” kata Salahuddin.
  Baginya perkara itu tidak sepatutnya dianggap negatif oleh Dato’ Mustaffa, sebaliknya perlu memahami apa yang cuba disampaikan Dato’ Harun,” kata Salahuddin.
  “Kenyataan Dato’ Harun itu supaya Pas bekerja lebih kuat ke arah memanfaatkan pengaruhnya dalam pakatan.
 Dalam hal ini nampaknya pengaruh dan sokongan kepada Dato’ Mustaffa Ali selaku Setiausaha Agung Pas makin berkurangan.
 Apakah kerana insiden isu ‘video sex’ yang melibatkannya yang tidak terjawab sehingga kini menyebabkan sokongan dan imejnya semakin menurun?
 Ataukah selepas ini jawatan itu bakal diganti oleh tokoh lain?