Halaman

03 November 2013

222 sukarelawan berdaftar dengan JKM sedia berkhidmat


Anggota Sukarelawan JKM sedia berkhidmat

Oleh: Mohammad Ishak 

Seramai 222 anggota sukarelawan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Terengganu, siap sedia untuk memberi khidmat sukarela dalam membantu penduduk negeri ini menghadapi bencana dan khidmat sosial.

Pengarah JKM Terengganu,Zuhaimi Omar berkata, anggota sukarelawan terbabit yang mendaftar dengan jabatan berkenaan akan diarah bertugas pada bila-bila diperlukan untuk membantu orang ramai dalam pelbagai keadaan termasuk bencana alam seperti banjir.

Penubuhan sukarewalan itu yang dianggotai masyarakat mewakili pelbagai badan sukarela negeri ini, sudah diberi latihan dan kursus dalam aspek keselamatan dan social.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan Kembara Karisma 1Malaysia Peringkat Negeri Terengganu di Kampung Kuala Kubang, Jabi, Setiu.

Majlis yang dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi, Mohd Iskandar Jaafar, memilih kampung terbabit sebagai printis program anjuran JKM dengan kerjasama Pejabat Penyelaras DUN Jabi.

Sempena program itu, pelbagai aktiviti kemasyarakatan termasuk membaik pulih rumah golongan miskin, penyampaian bantuan kebajikan, kad keahlian OKU, derma darah dan kursus khas kepada sukarelawan.

Berucap pada majlis itu Mohd Iskandar berkata, rakyat negeri ini sentiasa mendapat pembelaan dari jabatan kerajaan terutama JKM yang sentiasa membantu rakyat dalam pelbagai bidang.