Halaman

04 November 2013

KBS cadang peguam negara dan PDRM kaji akta sedia ada berhubung isu tiket haram

Oleh: Noraini Jusoh

Kementerian Belia Dan Sukan (KBS) mencadangkan agar peguam negara dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya meminda akta sedia ada bagi memastikan kegiatan penjualan tiket bola sepak secara haram dapat dihapuskan mulai tahun depan.

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata pihaknya memandang serius akan hal ini kerana penjualan tiket secara haram boleh dianggap sebagai satu jenayah.

"Saya difahamkan negara kita tidak ada sebarang undang-undang yang boleh dikuatkuasakan terhadap ulat tiket dan saya minta supaya pihak peguam negara serta PDRM dapat kaji undang-undang sedia ada sama ada dapat dipinda supaya penjualan tiket secara haram ini dianggap sebagai satu jenayah.

 "Kalau di England, penjualan tiket ini adalah dianggap jenayah dan polis boleh menangkap sesiapa yang menjual tiket secara haram," katanya pada sidang media selepas merasmikan majlis penutup karnival sukan antara UiTM, di Dungun baru-baru ini.

Menurutnya, langkah seperti itu perlu diambil bagi membendung kegiatan ulat tiket yang berleluasa setiap tahun menjelang perlawanan akhir bola sepak di negara ini.

Tambah beliau, pihak Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) juga perlu lebih jelas dan telus dengan menjelaskan jumlah tiket dan lokasi penjualan tiket supaya penyokong dan masyarakat tahu.