Halaman

16 March 2011

Azizulhasni dinobat Olahragawan Negara 2010

Oleh: Aida Abd Rahman


Mohd Azizulhasni Awang, jaguh berbasikal trek negara memenangi anugerah Olahragawan Kebangsaan 2010.

Sebagaimana ramalan, Mohd Azizulhasni Awang, jaguh berbasikal trek negara memenangi anugerah Olahragawan Kebangsaan 2010 dalam majlis Anugerah Sukan Negara 2010 yang berlangsung di Grand Ballroom Mandarin Oriental, Kuala Lumpur, malam ini (15 Mac).

Ikon sukan negara yang berasal dari Dungun itu mengekalkan kemenangan buat kali kedua berturut-turut selepas memenanginya buat pertama kali pada 2009.
Sementara ratu skuasy dunia, Datuk Nicol Ann David menggunguli anugerah Olahragawati Kebangsaan buat kali kelapan pada tahun ini.
Berkenan berangkat ke majlis dan menyampaikan anugerah itu, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Baginda diiringi Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek dan Pengarah Majlis Sukan Negara, Dato’ Zolkples Embong.

Mohd Azizulhasni ketika berucap sekepas menerima anugerah itu menganggap kemenangan sebagai olahragawan negara buat kali kedua itu seumpama hadiah yang mengubat kekecewaannya kerana tidak dapat bertanding pada kejohanan dunia pada akhir bulan ini akibat kemalangan yang dialaminya di Kejohanan Trek Berbasikal Siri Piala Dunia di Manchester bulan lalu.

Pemenang pingat emas acara keirin di Sukan Asia itu juga tidak lupa mendedikasikan kemenangannya kepada semua pihak yang banyak mencorak kejayaannya terutama jurulatih, John Beasley serta isteri, ahli keluarga, MSN, Persatuan Sukan Berbasikal Negara, Majlis Sukan Negeri Terengganu serta pihak media.

Malah, atlet negara yang menjadi prospek utama meraih emas pada Sukan Olimpik London tahun depan itu juga sempat mengucapkan takziah kepada warga Jepun akibat kejadian tsunami dan berharap semua pihak mengambil ikhtibar daripada bencana yang meragut banyak nyawa itu.

Sebalik anugerah yang berprestij itu, mungkin ramai yang tidak menyedari ada sesuatu yang menarik berlaku di pentas utama, apabila ketika anugerah Olahragawan Kebangsaan disampaikan, Mohd Azizulhasni menjadi individu keempat sebagai anak Terengganu yang berdiri di pentas yang sama bagi menjayakan majlis berprestij itu. Malah, tidak dinafikan lagi, masing-masing adalah watak penting dan memainkan peranan tersendiri dalam pentadbiran dan pembangunan sukan negara.

Maka tidak hairanlah jika sebalik kejayaan yang diraih anak Terengganu dalam bidang sukan di pelbagai peringkat sama ada negara, mahupun dunia, di sekelilingnya terdapat sokongan dan komitmen yang tidak berbelah- bahagi di kalangan anak Terengganu sendiri.

Gambaran itu juga tepat untuk Terengganu terus mengekalkan momentum kejayaan dalam pelbagai bidang sukan dan bertepatan sebagai kuasa besar sukan negara. Ayuh Terengganu. Terus mara!