Halaman

17 March 2011

RM3.8 juta lancarkan penerbangan haji 2010-2011

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri memperuntukkan RM3.8 juta kepada Lembaga Tabung Haji bagi memastikan kelancaran operasi penerbangan haji secara terus menerusi Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Terengganu sepanjang 2010 dan 2011.

Perbelanjaan besar itu bagi memastikan segala urusan penerbangan lancar sebagaimana kejayaan pengurusan penerbangan ke tanah suci yang mula dikendalikan sejak 2008 itu.
Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata LTSM kini dikenali sebagai hab penerbangan terus ke Jeddah bagi mengerjakan ibadat haji serta umrah.
Malah, penerbangan umrah yang pertama dari LTSM yang dijangka diadakan secara berkala, tiga kali setahun akan dilancarkan bermula pada 18 Mac ini.

“Kerajaan negeri melihat langkah ini sebagai platform permulaan untuk agensi pengendali umrah menjadikan LTSM sebagai pintu gerbang atau hab bagi penduduk Pantai Timur, termasuk Kelantan dan Pahang bagi mengerjakan ibadat haji mahupun umrah,” katanya.

Pada masa yang sama, kerajaan juga merancang untuk menyediakan penerbangan antarabangsa ke beberapa negara yang sudah dikenalpasti seperi Indo China, Thailand dan Bandung, Indonesia. Usaha itu kini masih dalam peringkat perbincangan dengan syarikat penerbangan terlibat.

Penerbangan pertama umrah Jumaat ini melibatkan kumpulan penerima Anugerah Umrah yang terpilih selepas terlibat dengan operasi Haji musim lepas yang bermula pada 16 Oktober dan berakhir dengan penerbangan balik 17 Disember lalu.

Peluang menunaikan umrah itu juga dibuka kepada kakitangan kerajaan negeri dengan kapasiti muatan 450 tempat duduk disediakan bagi satu penerbangan.

Program itu antara sumbangan sosial kerajaan selaras dengan konsep `Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan’.

Sementara itu, pada musim haji yang lalu, sebanyak tujuh penerbangan dari LTSM membawa 2,387 jemaah haji yang terdiri daripada 1,545 jemaah i Terengganu selain Kelantan (647), Pahang (109) dan 86 jemaah dari lain-lain negeri .