Halaman

13 March 2011

Pencapaian PSJL dipertingkatkan

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan negeri akan mempertingkatkan capaian Perkhidmatan Selular dan Jalur Lebar (PSJL) di seluruh negeri melalui strategi pembangunan yang seimbang untuk kesejahteraan rakyat.



“Sasaran utama kerajaan adalah memastikan tahap liputan 97 peratus telefon selular di kawasan berpenduduk sepanjang tahun ini,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib.

Katanya, kerajaan juga akan pastikan penetrasi isirumah perkhidmatan Jalur Lebar mencapai 50 peratus menjelang 2012 serta mengukuhkan kedudukan negeri sebagai hab ICT di Pantai Timur.

Datuk Za’abar berkata, usaha-usaha ke arah merangsang sumber pertumbuhan baru dalam sektor ICT melalui jaringan telekomunikasi seiring dengan perancangan pembangunan yang sistematik.

Selain itu katanya, usaha mempercepatkan pembudayaan e-Pentadbiran dan e-Pembelajaran akan membuka ruang dan peluang pembabitan seluruh rakyat dalam dan luar bandar.

“Untuk mewujudkan keseimbangan, kerajaan akan melaksanakan program penyediaan jaringan gentian fiber optik dan jalur lebar (broadband) di seluruh negeri,” katanya.

Usaha sedemikian juga adalah untuk melengkapkan agenda kepimpinan kerajaan negeri berasaskan slogan ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan.