Halaman

14 March 2011

Maidam agih RM300 ribu untuk TABSK

Oleh: Suriati Ali

Majlis Agama dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) meluluskan peruntukan sebanyak RM300,000 sebagai sumbangan kepada tabung dana kewangan Tabung Amanah Bahagian Sokongan Keluarga (TABSK).

Peruntukan daripada wang agihan Asnaf Al-Gharimin yang disalurkan kepada akaun TABSK, Jabatan Kehakiman Mahkamah Syariah Terengganu itu bertujuan membiayai bantuan nafkah kepada isteri dan anak yang terbabit dengan kes tuntutan di Mahkamah Syariah.

Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Haji Wan Harunjan Sulaiman berkata, penubuhan TABSK diputuskan Ketua Hakim Syarie seluruh negara.

Katanya, berasaskan kepada keputusan itu, sumbangan kepada TABSK juga akan ditambah oleh Kerajaan Pusat dengan nisbah sama menjadikan jumlah tabung ini pada peringkat negeri keseluruhannya berjumlah RM600,000.

“Sumbangan Maidam kedua tertinggi selepas Wilayah Persekutuan kerana menyedari pentinganya TABSK membiayai nafkah isteri dan anak yang masih dalam perbicaraan.

“Kita lihat terdapat kes mengambil masa terlalu lama sehingga memberi kesan buruk kepada pengadu kerana terpaksa menunggu lama sebelum keputusan dibuat,” katanya.

Selepas pemohon berjaya mendapat tuntutan nafkah untuk anak dan diri sendiri atau tanggungan, suami atau bekas suami perlu membayar semula wang TABSK yang hanya diberi pinjam dalam tempoh sementara kepada isteri dan anak.