Halaman

18 March 2011

PPDNKK didik pengguna

Oleh: Suriati Ali


PPDNKK Terengganu sentiasa menyalurkan maklumat kepada masyarakat terutama berkaitan hak sebagai pengguna. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Pengguna di Terengganu disarankan supaya membuat aduan terus ke kuanter Pejabat Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan (PPDNKK) sekiranya berasa tertipu dengan barangan yang dibeli.

Timbalan Pengarah PPDNKK Terengganu, Ab Ghani Harun berkata, pihaknya sentiasa menyalurkan maklumat kepada masyarakat terutama berkaitan hak sebagai pengguna.

“PPDNKK mengambil tindakan positif dalam menyalurkan maklumat kepenggunaan melalui pelbagai program yang diadakan melibatkan kerjasama agensi berkaitan dan pengusaha pasar raya di negeri ini.

“Pihak kami memberi pendedahan kepada pengguna berhubung barangan yang dikawal kerajaan agar mereka tidak keliru apabila berlakunya kenaikan harga barangan, malah kita juga berjaya menubuhkan 135 Kelab Pengguna Sekolah,” katanya.

Katanya, di Institut Pengajian Tinggi (IPT) pula kita sudah mencapai 70 peratus penyertaan dan kita sentiasa memberi sokongan terhadap kempen yang dijayakan pihak pasar raya sebagaimana dilakukan di Mydin Mall seperti kempen `Teliti Baru Beli’.

“PPDNKK berusaha menyalurkan setiap maklumat berhubung hak kepenggunaan kepada masyarakat di setiap kawasan melalui risalah, menganjurkan pelbagai program dan kempen,” katanya.