Halaman

06 March 2011

Misi Kemanusiaan dan persaudaraan Islam

Bagi meningkatkan motivasi dan kesedaran untuk terus berkhidmat kepada rakyat, Jawatankuasa Mesyuarat Tindakan Daerah Kuala Terengganu mengadakan misi khas kemanusiaan ke Cambodia atau Kemboja khususnya bagi mengadakan perjumpaan dengan keturunan Melayu Champa beragama Islam yang merupakan golongan minoriti di negara berkenaan.

Ketua Penolong Pentadbir Tanah Kuala Terengganu Haji Mat Arsad bin Mohamed mewakili Pegawai Daerah Kuala Terengganu selaku Pengerusi kepada jawatankuasa itu, bersama-sama dengan Ahli Parlimen Setiu, Dato’ Haji Mohd.Jidin Shafie dan Kuala Nerus, Dato’ Haji Mohd.Nasir Ibrahim Fikri serta Pegawai pegawai pembangunan Dewan Undangan Negeri dan ketua-ketua jabatan di peringkat daerah menyertainya.

Menurut Haji Mat Arsad, lawatan itu sekaligus dapat menjalinkan hubungan persaudaraan Islam sebagaimana yang dituntut oleh agama kerana di mana pun mereka berada persaudaraan Islam tetap wujud apatah lagi mereka juga dari rumpun Melayu.

Dalam lawatan itu jawatankuasa menyampaikan beberapa buah naskah al-Quran, derma kepada masjid dan untuk hal ehwal agama serta pakaian dan makanan untuk penduduk Melayu Islam di Kampung Umbil, Daerah Kampung Cham, Phnom Penh, Cambodia (kira-kira 150 kilometer dari bandar Phnom Penh).

Seramai 1,500 orang menghuni di kampung berkenaan dalam keadaan daif, kebanyakannya hanya bekerja sebagai nelayan di Sungai Mekong, berdekatan kampung mereka serta petani luar bandar yang mengusahakan tanaman seperti ubi kayu, tembakau dan sayur-sayuran.


(Gambar:Penduduk perkampungan Melayu Islam Champa, di Kg.Umbil, Daerah Kg.Cham, Kemboja, keluar beramai-ramai menyambut kedatangan misi khas kemanusiaan dan persaudaraan Islam).

Sungai Mekong adalah antara sungai terpanjang di dunia (4,880 kilometer panjang) bermula dari Tibet China merentasi negara Myanmar, Laos, Kemboja dan hinggalah ke Vietnam. Kawasan sekitarnya merupakan lembah yang subur untuk bercucuk tanam.

Orang-orang Islam keturunan Melayu Champa adalah sebahagian (minoriti) penduduk negara Kemboja di lembah Mekong.Mereka adalah sebahagian yang selamat dari menjadi mangsa pembunuhan oleh rejim Pol Pot suatu masa dulu yang anti rakyat beragama; hampir 500,000 umat Islam Melayu Cham dicatat dibunuh sekitar tahun 1976-79 oleh rejim komunis itu.

Dengan sedikit bantuan itu sekurang-kurangnya dapat membantu orang-orang yang serumpun dengan bangsa kita dan atas nama saudara seIslam, kata Haji Mat Arsad.

(Gambar: Bangunan Muzium Pembunuhan Beramai-ramai, asalnya ialah sekolah)
Dalam lawatan itu, rombongan turut megunjungi Muzium Pembunuhan Beramai-ramai (Tuol Sleng) di zaman kekuasaan komunis iaitu Rejim Khmer Rough pimpinan Pol Pot, terletak di dalam bandar Phnom Penh.

Pusat itu asalnya adalah sebuah sekolah tinggi tetapi ditukar menjadi penjara dan tempat penyiksaan tahanan politik dan pentadbiran di zaman hitam Cambodia (Kemboja) di tahun-tahun 1976-79 yang lalu.
Gambar: Bot-bot besar untuk 'river cruise' dalam Sungai Mekong di Phnom Penh.
Rombongan juga menaiki bot (river cruise) di Sungai Mekong dan melihat kedhaifan hidup orang-orang Melayu (keturunan Champa) beragama Islam yang tinggal di dalam perahu di pinggir sungai yang luas itu di bandar Phnom Penh.
Gambar:Melayu Champa tinggal di dalam perahu di pinggir sungai Mekong dalam bandar Phnom Penh).
Bagaimanapun, keindahan pinggir sungai Mekong di bandar itu terserlah dengan wujudnya restoran mewah di pinggirnya dan restoran dalam bot, malah bilik-bilik penginapan yang terapung di atas air, menjadi daya tarikan pelancong, khususnya di waktu senja dan malam.

Haji Mat Arsad berkata, misi berkenaan berjaya memberi kesedaran untuk menyedarkan bahawa pentingnya pembangunan untuk rakyat sepertimana yang dijalankan oleh kerajaan di negara dan negeri ini dan rakyat menghadapi kesulitan hidup sekiranya tanpa perhatian pihak kerajaan. Oleh: Ruslan Rahman