Halaman

07 March 2011

Seminar Kaji Batu Bersurat Piagam Terengganu 28 Mac-29 Mac

Oleh: Aida Abd Rahman

Batu Bersurat Piagam Terengganu memperlihatkan wujudnya nilai ketamadunan yang tinggi masyarakat Melayu dari segi budaya kehidupan merangkumi holistik dan kerohanian serta linguistik sekaligus menyebabkan huruf-huruf dan perkataan yang tercatat pada keempat-empat penampang Batu Bersurat Piagam Terengganu perlu disemak dan dikaji semula supaya transkripsinya menjadi lebih tepat.

Demikian antara dua resolusi yang dikeluarkan pada 2010 hasil seminar yang dilaksanakan secara tahunan oleh Lembaga Muzium Negeri Terengganu sejak 2009.
Seminar bagi menyelidik dan mengkaji isi kandungan Batu Bersurat Piagam Terengganu itu dengan tema `Wadah Intelektual Tamadun Melayu’diteruskan lagi pada tahun ini selama dua hari bermula 28 Mac ini bertempat di Lembaga Muzium Negeri.

Pengarahnya, Haji Mohd Yusof Abdullah berkata, seminar terdahulu yang menggariskan tujuh resolusi bakal diteruskan dengan pelbagi sudut penyelidikan yang dilaksanakan sejak dulu lagi itu bagi memperkayakan ilmu yang terkandung dalam Batu Bersurat Piagam Terengganu.

Katanya, dalam merungkai sejarah itu, banyak usaha dijalankan oleh pelbagai pihak sama ada individu atau organisasi dalam menyalurkan maklumat serta hasil kajian ini ke satu tahap yang lebih tinggi serta global, sehingga ia benar-benar menggambarkan situasi sebenar masyarakat ketika itu.

“Antara lain objektif seminar ini adalah mengkaji isi kandungan Batu bersurat Piagam Terengganu dari sudut Astronomi, membuat perbandingan Batu Bersurat ini dengan batu bersurat yang ada diseluruh Nusantara serta menyelidik asal usul batu yang digunakan ketika penyediaan teks Undang-Undang Islam yang dikuatkuasakan oleh pemerintah Islam pada abad ke-14,” katanya kepada Teganukita.

Selain itu, katanya, seminar juga bertujuan menyelidik maksud lebih tepat berdasarkan kepada patah perkataan yang digunakan dalam Batu Bersurat dan merungkai sebanyak mungkin maklumat yang terkandung dalam Batu Bersurat yang boleh dijadikan rujukan pada masa depan.

Beliau berkata, seramai 10 ahli akademik akan membentang kertas kerja mengenai sejarah rakaman manuskrip yang menjelaskan mengenai hukum Islam yang diamalkan penduduk Terengganu melalui penguatkuasaan pemerintahnya, Raja Mandalika itu dari sudut dan aspek berbeza.

Penyertaan dibuka kepada 250 peserta sahaja di kalangan kakitangan institusi dan jabatan, individu dan pelajar sekolah serta penuntut institusi pengajian awam dan swasta.
Tarikh tutup adalah pada 21 Mac 2011.

Sebarang maklumat lanjut serta borang yang lengkap hendaklah dihantar kepada:

Urus Setia Seminar Batu Bersurat
Muzium Negeri Terengganu
Bukit Losong
20566 Kuala Terengganu
Tel : +609-6221444 Fax : + 609-6231209 / + 609-6266164