Halaman

06 March 2011

JBST dapat peruntukan RM300,000

Oleh: Esah Abdullah

Jabatan Belia dan Sukan Terengganu (JBST) menerima peruntukan RM300,000 dari Kementerian Belia dan Sukan untuk menjalankan aktiviti latihan dan kepimpinan kepada belia-belia di negeri ini.

Pengarah JBST, Encik Abd. Aziz Abd. Rahman berkata, peruntukan ini hanya untuk program dan aktiviti sehingga bulan Jun manakala baki enam bulan seterusnya akan diterima pada pertengahan tahun ini.

Katanya, jabatan itu telah menggariskan beberapa program kursus dan latihan untuk memantapkan kepimpinan belia di kawasan masing-masing.

“Tumpuan diberi kepada pemimpin belia di peringkat pertengahan yang baru mengambilalih kepimpinan persatuan setelah penguatkuasaan had umur 40 ke bawah pemimpin belia,” katanya di majlis Pelepasan Jelajah Proton – Majlis Belia Malaysia bagi Zon Timur di Primula Beach Resort, Kuala Terengganu.

JBST juga meneruskan program k-bestari yang melatih golongan belia yang berminat dalam bidang keusahawanan untuk mengikuti kursus dan latihan di Tesdec selama enam bulan.

“Kita percaya tahap pengetahan kepimpinan muda perlu diberi pendedahan dan melalui kursus-kursus mereka mampu bangkit menjadi pemimpin yang berwibawa,” katanya.

Selain itu JBST juga sedang mengenal pasti beberapa tempat untuk tujuan latihan kemahiran kepada golongan belia mengikut minat dan kecenderungan masing-masing.

Kepada belia wanita, mereka boleh mengikuti jahitan, masakan dan jabatan ada menyediakan bajet dalam kursus-kursus berkenaan.