Halaman

06 March 2011

Turun Padang Bantu Perkasakan Pendidikan

Oleh: Aida Abd Rahman

Bekas pesara guru di seluruh Terengganu akan mengadakan program turun padang bagi menemui rakyat dan mendengar permasalahan mereka khususnya di bidang pendidikan dalam usaha membantu kerajaan memperkasakan lagi institusi pendidikan di negeri ini.

Yang Dipertua Bekas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Malaysia Cawangan Terengganu, Dato’ Abdul Rashid Ngah, berkata dengan ahli seramai 1, 014 orang di seluruh negeri , persatuan itu dapat bergerak lebih aktif dengan memberi tumpuan kepada pendidikan yang menjadi agenda penting masyarakat Terengganu hari ini.
Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Terengganu berkata, persatuan itu juga akan bertindak sebagai serampang dua mata dengan membantu kerajaan dalam arena politik khususnya berdepan dengan Pilihan Raya Umum ke-13 nanti .

“ Kita akan manfaatkan tenaga, masa dan pengalaman yang ada bagi memberi input berguna kepada kerajaan terutama membantu dalam politik, apatah lagi PRU ke-13 memerlukan semua pihak dan peringkat saling bekerjasama bagi menjayakannya,” katanya.

Beliau berharap bekas-bekas guru yang belum menjadi ahli persatuan itu berbuat demikian dengan kadar yang segera bagi membolehkan mereka sama-sama membantu kerajaan memartbatkan bidang pendidikan.

“Amat sayang sekali jika buah fikiran dan tenaga bekas guru tidak dapat dicurahkan untuk kepentingan anak-anak bangsa kita.

“Persatuan ini adalah wadah yang tepat untuk bekas guru terus mencurahkan jasa mereka bagi kepentingan masyarakat negeri ini, khususnya orang-orang Melayu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Dato’ Abdul Rashid berkata, pihaknya juga sentiasa menyediakan kemudahan pemeriksaan kesihatan secara percuma bagi membolehkan ahli-ahli perasatuan membuat pemeriksaan.

“Dalam hal ini kita bekerjasama dengan pihak kesihatan untuk mengadakan program ini secara serentak dengan aktiviti semasa yang dilakukan oleh persatuan,” ujarnya.