Halaman

31 March 2011

Peningkatan jumlah pelancong domestik ke Terengganu

Oleh: Esah Abdullah

Kehadiran pelancong yang merosot daripada sasaran asal 3.5 juta pada tahun lalu tidak menjejaskan perancangan kerajaan bagi melaksanakan pelbagai aktiviti dan program pelancongan sepanjang tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, berkata daripada jumlah berkenaan pelancong domestik masih menunjukkan peningkatan angka yang baik.

“Kita harap Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu (PPNT) akan turut bersama membantu kerajaan dalam usaha menarik lebih ramai pengunjung ke negeri ini,” katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PPNT, di Wisma Darul Iman hari ini (31 Mac).

Hadir sama,Penolong Setiausaha Kerajaan, Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Encik Nik Mohd Syahrom Nik Hashim; Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Negeri Terengganu, Encik Ahmad Fathil Abd. Ghani dan Pengerusi PPNT, Haji Wan Supian Dato’ Wan Ishak.

Katanya, dengan kerjasama semua pihak termasuk Badan Bukan Kerajaan (NGO) dapat meningkatkan industri pelancongan melalui pelbagai aktiviti dan tawaran pakej yang menarik.

“Jika mampu mempertingkat promosi mengenai produk dan tempat menarik di negeri ini, pastinya dapat memberi persepsi yang baik terhadap pelancongan negeri ini dan kerajaan mensasarkan pelancong domestik lebih ramai berkunjung dalam tahun ini.

“Kita harap dapat menarik lebih ramai pelancong dari negara jiran seperti Singapura, Thailand, Brunei, Indonesia dan Filipina di mana kedatangan pelancong dari negara jiran lebih berpotensi jika kita dapat tingkatkan promosi kepada mereka ,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri