Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang Tera (tengah) bersama Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SRM) Terengganu, Encik Umar Sarim Saidin dan Timbalan Pengarah Majlis Amanah Rakyat (Mara), Encik Tahir Mat Yusoh.
T’Shoppe perlu mensasarkan jualan RM2,500 hingga RM3,000 sehari bagi memastikan kedai serbaneka itu mampu meraih keuntungan sekaligus dapat menampung pusingan modal pembelian produk dan bayaran sewa premis setiap bulan.
Dua rangkaian T’Shoppe yang mampu meraih jualan itu adalah T’Shoppe di Kuala Berang dan Kemaman.
“Kalau dapat RM2,000 ke atas sehari baru boleh untung dan `cover’ kos initial termasuk pengubahsuaian kedai serta bayar sewa bulanan kedai.
“ Untuk pengubahsuaian kedai, Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) sediakan peruntukan RM200,000 ke atas termasuk pusingan modal bagi membantu pengusaha,” katanya Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang Tera, ketika sidang media sempena Program Bicara Media anjuran Unit Komunikasi Negeri Terengganu (Ukom), di Hotel Tanjong Vista, Kuala Terengganu, petang semalam.
Hadir sama, Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) Terengganu, Encik Umar Sarim Saidin, Timbalan Pengarah Majlis Amanah Rakyat (Mara), Encik Tahir Mat Yusoh, Timbalan Pengarah Ukom, Encik Ruslan Abdul Rahman dan Presiden Kelab Wartawan Terengganu, Encik Ayob Mamat.
Dato’ Mohamed berkata, kos sewa premis perniagaan itu bergantung kepada lokasi dan kadarnya lebih mahal apabila terletak di bandar besar serta boleh mencecah sehingga RM4,000 hingga RM5,000 sebulan.
Sementara itu, katanya kerajaan negeri hanya mengambil satu peratus royalti setahun daripada jumlah keseluruhan jualan tahunan setiap T’Shoppe. Jika jumlah jualan RM100,000 setahun, maka hanya RM1,000 sahaja yang diambil.
“Kerajaan negeri mengambil jumlah yang kecil kerana kita bukan bertujuan untuk berniaga sebaliknya membantu pengusaha tempatan memasarkan produk IKS mereka,” katanya.
Beliau berkata, T`Shoppe merupakan alternatif terbaik yang dilaksanakan YPU bagi membantu golongan usahawan yang sebelum ini sukar mendapat tempat di pasar raya terkenal di negeri ini.
Oleh itu, bagi memperhebatkan rangkaian itu, YPU mensasarkan 100 rangkaian T`Shoppe bakal dibuka di seluruh negara, sama ada diuruskan Cakna atau perkongsian pintar (Joint Venture Company).
“Sebagai pelengkap kepada jaringan T’Shoppe, YPU mewujudkan Pusat Pengumpulan, Pembungkusan dan Pemasaran (TP3) semata-mata bagi menjalankan aktiviti berkaitan,” katanya.
Katanya, pihaknya mensasarkan 70 peratus daripada produk IKS dijangka dapat dipasarkan menerusi T-Shoppe tidak lama lagi, berbanding hanya 30 peratus produk berkenaan sejak dibuka tiga tahun lalu.
Selain itu, Kerajaan Terengganu mensasarkan untuk mewujudkan 100 buah kedai T'Shoppe di seluruh negara menjelang 2013.
Setakat ini YPU sudahpun mewujudkan 18 buah T'Shoppe di beberapa buah negeri, termasuk dua di Kedah dan satu masing-masingdi Ampang dan Melaka. Sementara yang lainnya di seluruh Terengganu.
Antara rangkaian T’Shoppe di Terengganu, di Jalan Gong Kapas, Kuala Berang, Dataran Shahbandar, Kelulut, Marang; Geliga, Kemaman; Paka, Dungun dan Gong Kemuntung, Besut.
Sebanyak 20 rangkaian lagi sudah dilluluskan kerajaan negeri dan akan beroperasi pada bila-bila masa.
Hadir sama, Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) Terengganu, Encik Umar Sarim Saidin, Timbalan Pengarah Majlis Amanah Rakyat (Mara), Encik Tahir Mat Yusoh, Timbalan Pengarah Ukom, Encik Ruslan Abdul Rahman dan Presiden Kelab Wartawan Terengganu, Encik Ayob Mamat.
Dato’ Mohamed berkata, kos sewa premis perniagaan itu bergantung kepada lokasi dan kadarnya lebih mahal apabila terletak di bandar besar serta boleh mencecah sehingga RM4,000 hingga RM5,000 sebulan.
Sementara itu, katanya kerajaan negeri hanya mengambil satu peratus royalti setahun daripada jumlah keseluruhan jualan tahunan setiap T’Shoppe. Jika jumlah jualan RM100,000 setahun, maka hanya RM1,000 sahaja yang diambil.
“Kerajaan negeri mengambil jumlah yang kecil kerana kita bukan bertujuan untuk berniaga sebaliknya membantu pengusaha tempatan memasarkan produk IKS mereka,” katanya.
Beliau berkata, T`Shoppe merupakan alternatif terbaik yang dilaksanakan YPU bagi membantu golongan usahawan yang sebelum ini sukar mendapat tempat di pasar raya terkenal di negeri ini.
Oleh itu, bagi memperhebatkan rangkaian itu, YPU mensasarkan 100 rangkaian T`Shoppe bakal dibuka di seluruh negara, sama ada diuruskan Cakna atau perkongsian pintar (Joint Venture Company).
“Sebagai pelengkap kepada jaringan T’Shoppe, YPU mewujudkan Pusat Pengumpulan, Pembungkusan dan Pemasaran (TP3) semata-mata bagi menjalankan aktiviti berkaitan,” katanya.
Katanya, pihaknya mensasarkan 70 peratus daripada produk IKS dijangka dapat dipasarkan menerusi T-Shoppe tidak lama lagi, berbanding hanya 30 peratus produk berkenaan sejak dibuka tiga tahun lalu.
Selain itu, Kerajaan Terengganu mensasarkan untuk mewujudkan 100 buah kedai T'Shoppe di seluruh negara menjelang 2013.
Setakat ini YPU sudahpun mewujudkan 18 buah T'Shoppe di beberapa buah negeri, termasuk dua di Kedah dan satu masing-masingdi Ampang dan Melaka. Sementara yang lainnya di seluruh Terengganu.
Antara rangkaian T’Shoppe di Terengganu, di Jalan Gong Kapas, Kuala Berang, Dataran Shahbandar, Kelulut, Marang; Geliga, Kemaman; Paka, Dungun dan Gong Kemuntung, Besut.
Sebanyak 20 rangkaian lagi sudah dilluluskan kerajaan negeri dan akan beroperasi pada bila-bila masa.