Halaman

16 May 2011

Pasukan badminton Serikandi cemerlang

Oleh; Esah Abdullah

Pasukan badminton Persatuan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat Negeri Terengganu (Serikandi) mempamerkan kehebatan apabila menumpaskan Persatuan Kakitangan Wanita dan Isteri Pegawai (Petronita) Institut Teknologi Petroleum Petronas (Instep) petang semalam (15 Mei).

Isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Norliza Mahmud selaku kapten pasukan Serikandi beraksi cemerlang apabila berjaya mengalahkan pasukan lawan 9-0 dalam perlawanan persahabatan di Dewan Badminton Instep, Batu Rakit.

Pasukan Serikandi dibarisi Datin Haslina Abdul Rashid, To’ Puan Zaimah Abdul Aziz, Puan Hajah Azizah N. Omar, Puan Hajah Nik Aini Nik Soh, Puan Suhaiza Abdul Malik, Puan Fazliaton Ruhaizan Ramli, To’ Puan Wan Habsah, Datin Faziah, Puan Hajah Wan Nurul Huda Wan Yahya dan Puan Hajah Fauziah.

Pasukan Serikandi yang bermain dalam sembilan perlawanan (acara bergu)telah berjaya menundukkan pasukan lawan (Petronita)dalam perlawanan begitu mendebarkan bermula 5.15 petang dan berakhir tujuh malam.

To’ Puan Seri Norliza yang bertarung dalam dua perlawanan berpasangan dengan Puan Hajah Wan Nurul Huda, menang 21-15 dan 21-0 manakala perlawanan kedua berpasangan dengan Puan Hajah Nik Aini (isteri YB Haji Khazan Che Mat) 21-12 dan 21-10.

Serikandi sentiasa mengadakan perlawanan persahabatan bandminton dan boling bersama Badan Bukan Kerajaan (NGO) wanita di negeri ini dalam usaha mengeratkan hubungan silatulrahim serta mengekalkan perpaduan masyarakat setempat.

“Perlawanan ini sebagai batu loncatan dalam usaha persatuan mendekati masyarakat dan kemesraan yang terjalin antara dua pasukan begitu bermakna kerana kadang-kadang jadual yang padat mengiringi suami ke majlis rasmi membataskan pergerakan kami,” kata To’ Puan Seri Norliza.

Sehubungan itu katanya, Serikandi berusaha meluangkan masa untuk bersama anggota masyarakat di luar sana dengan cara santai begini di mana secara tidak langsung boleh menghilangkan tekanan ahli-ahli setelah penat mengurus suami dan anak-anak.

Pasukan Petronita yang diketuai Datin Mariam Hasan mengakui kehebatan pasukan Serikandi dalam sukan badminton dan mampu menundukkan pasukannya yang dibarisi pemain muda namun beliau gembira di atas kesudian Serikandi berkunjung ke Instep dan berharap ini bukan pertemuan pertama dan terakhir.