Halaman

18 May 2011

Kajian semula harga rumah di Padang Air

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan telah membuat kajian semula bagi menyelesaikan masalah harga subsidi rumah kos rendah di Kampung Padang Air, Mukim Kuala Nerus yang tidak mampu ditampung oleh syarikat pemaju.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said berkata, pembinaan berkenaan dilaksanakan secara penswastaan membabitkan 171 unit yang akan diagihkan kepada rakyat.

“Masalah sekarang harga yang dicadang untuk dijual tidak mampu ditanggung oleh syarikat pemaju berkenaan,” katanya di sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

Menteri Besar membuat penjelasan berkenaan ketika menjawab soalah YB Haji Muhamad Ramli Noh (BN-Tepoh) yang ingin tahu status terkini pembinaan rumah teres kos rendah di kawasan cadangan perumahan bercampur Padang Air, Mukim Kuala Nerus.

Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, mesyuarat telah diadakan dan hampir mendapat kata putus mengenai jumlah harga yang ditetapkan dan perjanjian tambahan itu tidak dapat dikeluarkan sekarang dan tidak boleh memaklumkan dalam dewan hari ini.

Menjawab soalan tambahan dari wakil yang sama Menteri Besar berkata, projek berkenaan telah dikendalikan oleh Syarikat Abdul Rahman Terengganu setelah syarikat asal ( ketika Pas memerintah) yang diberi tanggung jawab menyiapkan pembinaan itu telah menarik diri.

Katanya, berasaskan pengalaman lalu, projek penswastaan yang membabitkan rumah kos rendah kerap berlaku ‘main ngelat’ di kalangan pemaju-pemaju dan pembinaan rumah kos rendah hanya dibina dipenghujung projek.

“Kadang-kadang dalam satu peringkat tu, sampai 10 tahun masih belum buat lagi , sebab itu kita telah keluarkan syarat baru sekarang supaya bina dahulu rumah kos rendah sebanyak 50 peratus.” katanya