Halaman

21 May 2011

Jauhi sikap adu domba – Tengku Putera

Oleh: Aida Abd Rahman

Golongan veteran perlu singkirkan perasaan gemar mengadu domba perihal `orang muda’, sebaliknya sentiasa berprasangka baik serta selalu mendoakan mereka terhindar daripada perkara negatif.

Ketua Umno Bahagian Hulu Terengganu, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang, berkata golongan di usia emas ini perlu mengamalkan sikap mudah mendekati serta memperturunkan ilmu dan pengalaman terutama dalam bidang politik kepada orang muda.

"Nyahkan perasaan suka adu domba orang muda. Kita orang tua mesti letak perasaan yang baik terhadap mereka. Malah, sebaik-baiknya kita mendoakan mereka supaya terhindar daripada gejala sosial, bersikap malas dan meletakkan azam supaya mereka mampu berjaya,” kata beliau ketika berucap sempena Majlis Mesra Veteran Umno Bahagian Hulu Terengganu Bersama pemimpin Tahun 2011, di Dewan Majlis Daerah Hulu Terengganu, semalam.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said merasmikan majlis itu. Turut hadir Pengerusi Majlis Veteran Umno Negeri, Dato’ Yahya Hashim; Timbalan Ketua Bahagian, YB Haji Rozi Mamat; Ketua Pergerakan Wanita Perhubungan Negeri, Senator Datuk Hajah Fatimah Hamat.

Hadir sama, Ahli Parlimen Hulu Terengganu, YB Haji Mohd Nor Othman dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Berang, YB Haji Zawawi Ismail, ketua-ketua sayap parti serta Ahli Veteran Umno Bahagian Hulu Terengganu.

Beliau yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Terengganu juga mengingatkan semua pihak sentiasa menghargai jasa golongan veteran yang sudah banyak memperjuangkan nasib bangsa Melayu dan mempertahankan tanah air sehingga negara dapat mengecap pembangunan hari ini.

Katanya, tanpa golongan itu juga, golongan muda hari ini pasti tidak berupaya mendapat nikmat yang ada kini dan setiap perjuangan mereka menjadi azimat yang cukup berharga untuk dikenang serta dihargai sampai bila-bila.

“Walaupun berbeza usia, cabaran yang ditempuhi dalam mendepani kemajuan dan juga suasana politik hari ini tetap sama. Seharusnya strategi yang ada digunakan secara bijaksana supaya dapat mencapai kecemerlangan dan sesuai dengan kehendak semasa,” katanya lagi.